En skikkelig ufordragelig type

Facebook-filmen «The Social Network» skildrer Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg som den siste mannen i verden du vil være venn med.

Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg. Foto: AP Photo/Paul Sakuma

Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg. Foto: AP Photo/Paul Sakuma

«The Social Network», som åpner i Norge 22. Oktober, gikk rett til topps etter første helg på kino i USA og er allerede utpekt som en tidlig Oscar-favoritt. Men fy søren så negativ den er.

Jeg snek meg med på Kommunikasjonsforeningens lukkede forhåndsvisning av filmen om historien bak det populære sosiale nettverket denne uken.

Det første som slo meg var hvilken ufyselig og sosialt handikappet type Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg blir beskrevet som.

Filmen fremstiller Zuckerberg, spilt av Jesse Eisenberg, så ensidig negativt at jeg fikk sympati for ham.  Han kan da umulig være så gjennomført ufordragelig?

Jeg har hatt mine innvendinger mot en del av det Facebook har gjort. Dette hovedsakelig fordi de har skapt problemer for mange av sine brukere gjennom hyppige og dårlig kommuniserte endringer i nettverkets personvernsinnstillinger. Det har påtvunget folk større offentlighet enn hva de selv har vært inneforstått med.

Men at en fyr som har skapt verdens mest populære nettsamfunn, et nettsamfunn som nettopp lar deg dyrke vennskapsforhold, skal være så sosialt tilbakestående som han portretteres som får jeg meg rett og slett ikke til å tro.

Filmen åpner med en scene mellom Zuckerberg og en jente han går ut med på Harvard University. Han oppfører seg som en skikkelig slitsom, kranglete type som nesten virker autistisk i sin mangel på sosiale antenner. Hun dumper han med de berømte ordene:

- Du kommer til å bli suksessfull og rik. Men du vil gå gjennom livet og tro at jenter ikke liker deg fordi du er en teknologinerd. Og jeg vil fortelle deg, helt ærlig, at det vil ikke være sant. Det er fordi du er en drittsekk.

Scenen er intens, slitsom, ubehagelig – og filmen fortsetter i samme spor helt til slutten.  At Silicon Valley, hvor Facebook flytter etter oppstarten på Harvard, er en uvirkelig verden med høyt tempo og mange intriger er ganske godt kjent. Men er dette miljøet virkelig så ille som manusforfatter Aaron Sorkin fremstiller det som?

Den innflytelsesrike amerikanske mediebloggeren Jeff Jarvis, beskylder Sorkin, som er mest kjent som manusforfatteren bak «Presidenten», for ikke å forstå hverken internettkulturen eller entreprenører.

Jarvis gjør et poeng av at Sorkin selv ikke bruker annen datastøttet kommunikasjon enn e-post.

Hva slags kommunikasjon Sorkin bruker og ikke bruker skal ikke jeg legge meg opp i, men jeg er tilbøyelig til å være enig med Jarvis i hovedkonklusjonene hans.

Dette er en film som rett og slett ikke forstår seg på menneskene og miljøet den behandler.

Jeg kan være aldri så uenig i ting Zuckerberg og staben hans gjør, og jeg tviler ikke på at han har enkelte lite flatterende sider, men å bygge opp verdens mest populære nettsamfunn som han har gjort står det respekt av. Det er helt klart enkelte ting han virkelig forstår seg på.

Jarvis, som har møtt ham et par ganger, sier Zuckerberg både har visjon, humor og sjarm. Det kommer ikke frem i filmen.

Men selvsagt må du se den.

Filmen vil definitivt bli en av de store snakkisene i tiden fremover, og har fått mye ros av amerikanske og britiske filmanmeldere. Les for eksempel The Daily Telegrah om den her, eller New York Times her. For min egen del ønsker jeg ikke å ødelegge noens seeropplevelse ved å røpe for mye av handlingen her, på rollelisten står blant annet Justin Timberlake og Andrew Garfield, men en ting skal filmen ha:

Kjedelig er den ikke.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

18 kommentarer

  1. Sorkin, som er mest kjent som manusforfatteren bak «The West-Wing» og «Presidenten»

    Presidenten er vel bare det norske navnet på West-Wing.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    The man - 8. oktober, 2010 at 12:53
  2. Evt bygger han opp et teknisk sosialt nettverk nettopp fordi han er sosialt handikappet?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Johann - 8. oktober, 2010 at 13:07
  3. Johann: Et virtuelt nettverk slik at han slipper å omgås folk i virkeligheten? Interessant tanke.

    The Man: takk! Det ble virkelig smør på flesk. Fikset nå.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 8. oktober, 2010 at 13:09
  4. En av kommentarene hos Jarvis peker på at filmen er basert på boken «The Accidental Billionaires», og ut etter å ha lest boken og en del omtale av filmen har jeg inntrykk av at den er vinklet i samme retning; Zuckerberg og alle rundt ham er skruppelløse kapitalistsvin mens de fleste andre er uskyldige ofre.

    The New Yorker tegnet et litt annet bilde av Zuckerberg: http://www.newyorker.com/reporting/2010/09/20/100920fa_fact_vargas

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    morten - 8. oktober, 2010 at 14:31
  5. Hei, jeg synes dette blir litt for dumt. Lage en film om en person han en gang ikke kjenner godt? Og hva er amerikanere kjent for? – Å Overdramatisere. Han er nok ikke noe verre en mange endre data nerder, men jeg ser nok frem til filmen kommer ut. Men ikke det at jeg har planer om å bruke penger på å se den. den kommer vel på (PB). Men er morsomt å se hvordan vi mennesker tenker, og hvordan propaganda liksom skal påvirke oss brukere av facebook som ikke kan si noe særlig mye mer negativt om nettstedet en andre nettforum.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    olav moldestad - 8. oktober, 2010 at 14:43
  6. Nå har jeg ikke sett filmen, men det kan virke som om det er Jeff Jarvis og Kristin Løwe som ikke helt forstår filmmediet.
    Det har vel aldri blitt laget en gjennomgående korrekt skildring av noe menneske på film. Det ville vært umulig (og dørgende kjedelig).
    Man må velge seg noen aspekter ved personen å fokusere på. Det høres ut som filmen ganske enkelt beskriver at man ikke kommer seg til topps uten å tråkke på en del mennesker i prosessen.
    Jeg tror ganske sikkert at det også gjelder Mark Zuckerberg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Marx - 8. oktober, 2010 at 15:53
  7. Det kan jo kanskje hende at Zuckerberg rett å slett er en sosiopat.
    De kan i de ene øyeblikket være sjarmerende og morsom og i det neste være en drittsekk. De finnes.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Leif - 8. oktober, 2010 at 16:04
  8. Og sånn sett føyer Zuckerberg seg pent inn i rekken av kvinnehatere … Skjønner ikke at det muligens er en selv det er noe i veien med.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    MetteO - 8. oktober, 2010 at 17:05
  9. Til Johann.

    Nettopp, sosialt handikappede er vel ikke akkurat underrepresentert på Face heller.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Erik - 8. oktober, 2010 at 19:03
  10. Mulig han ikke var den mest sosialt oppgående personen. Men jeg velger å tro at karakteren hans er satt veldig på spissen for å gjøre filmen mer interessant.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Emerald Raptor - 8. oktober, 2010 at 20:29
  11. Dette er jo fiksjon; basert på en bok som ikke kan representere hvem Zuckerberg virkelig er(hvem vet). Sjekk litt rundt før man lar seg begeistre. Ser frem til filmen dog.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Franke - 9. oktober, 2010 at 03:40
  12. Folka som står bak http://youropenbook.org/ har en festlig lenke på siden sin. Lenker peker til http://www.businessinsider.com/well-these-new-zuckerberg-ims-wont-help-facebooks-privacy-problems-2010-5, en artikkel hvor en chat-samtale Zuckerberg hadde mens facebook var fortsatt forbeholdt amerikanske universiteter blir sitert med følgende:

    “Zuck: Yeah so if you ever need info about anyone at Harvard

    Zuck: Just ask.

    Zuck: I have over 4,000 emails, pictures, addresses, SNS

    [Redacted Friend's Name]: What? How’d you manage that one?

    Zuck: People just submitted it.

    Zuck: I don’t know why.

    Zuck: They “trust me”

    Zuck: Dumb fucks.”

    En dust som oppfører seg slik, som viser at han med viten og vilje kunne finne på å stjele info om folk (i noen tilfeller privat informasjon, som folk hadde fått et løfte om at KUN skulle deles med dem sin krets) og gi den infoen til uvedkommende, det er ikke noen jeg har lyst til å gi masse info til og hjelpe til å bli enda rikere.

    http://www.youropenbook.org er forøvrig en nettside lagd for å vise hvor feilvisende og dårlige sikkerhetsinnstillingene og personvernet på facebook egentlig er. Facebook sin respons var å hindre folk i å kunne fortelle hverandre, gjennom private meldinger og på wall’en, om nettsiden. De faktisk stengte for at folk kunne tipse hverandre om hvor offentlige tingene folk sa egentlig var! At facebook mente at youropenbook var en sikkerhetsrisiko, når youropenbook bare benyttet seg av offisielle og offentlig tilgjengelige API-er til facebook, istedetfor at facebook fikset API-ene sine slik at det ikke gikk an å dra ut info slik, det er forbløffende.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    hg - 9. oktober, 2010 at 09:05
  13. The Man;

    West Wing, ikke West-Wing.

    Forøvrig tidenes beste serie.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    jokke - 9. oktober, 2010 at 10:53
  14. For å virkelig lykkes som grynder trengs det ofte en drittsekkaktig personlighet. Grunnen er ganske enkelt den at grynderes ideere ofte møtes med store motforestillinger og latterliggjøring. Grynderens eneste mulige strategi blir da å stå på sine overbevisninger og argumentere heftig for sin “dårskap” og å påstå at han har rett og de andre feil. Da får man fort et drittsekkstempel…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Vidar - 9. oktober, 2010 at 12:37
  15. Nå er det vel slik at det først og fremst er regissøren som lager selve filmen, og i dette tilfellet David Fincher – fyren bak Fight Club, Se7en og Zodiac. Ikke noen hvem som helst altså. Han har den gode evnen at han setter seg godt inn i både manus og hva det er bygget på, bare søk ham opp og se sjøl. Filmen er nok greit nok basert på kapitalistfaen som oppfant Facebook.

    Det er ikke som det Fincher viser er nytt. Det er mangt en gang påpekt hva slags rasshøl denne fyren har vært, til og med plenty med bevis. Igjen, det er bare å søke – ikke høre på ei jente som henger seg på en annen journalists meninger fordi det høres så riktig ut. Om man bruker Facebook eller ikke, spiller nada rolle. Verken Google, Apple eller Microsoft har heller de mest sympatiske gründerne. Steve Jobs er jo kjent som Kim Jong Ill i software verden.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Quigonjr - 10. oktober, 2010 at 00:38
  16. Facebook =sosiopati (og perfekt for folk som har det )

    Enkelt og greit Det finnes så mange flere SOSIALE nettsteder som er bedre en dette .

    Mange av dere vil sikker ikke tro noe om det som beskrives om grunderen i filmen, men må vel begynne å akseptere det som vi ikke liker også .

    Det har vært flere tilfeller med negativitet en positivitet rundt dette sosialenettverket, mens alle de andre nettverkene så er det stabilt .

    Er det noen som husker han svettea ræva av seg på et interjue ,hvem gjør det når du ikke har kontroll på seg selv eller det han er grunder for .

    http://www.youtube.com/watch?v=o3hu3iG8B2g syns det bare er bra at filmen kom ut …

    Beklager å si det men det eneste som positivt med dette er at man finner tapte familiemedlemmer ,så da syns jeg at det er det det burde brukes til ..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Obligatorisk - 10. oktober, 2010 at 03:20
  17. Jeg har sett filmen, og er helt uenig i bloggerens oppfattelse. Dog fremstilles Zukerberg som en geek med få andre interesser enn data, ..han har noen få, men gode venner, men disse karakterene finner du på alle skoler!
    Sosialt tilbakestående tviler jeg sterkt på at han er..
    Jeg synes filmen var vannvittig bra laget, regissøren holder spenningen gjennom hele filmen, så den er aldri kjedelig. Jeg sitter igjen med en opplevelse av facinasjon over en student som har klart å opprette noe så enormt på rekordtid! All ære til Zuckerberg! Bør sees!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Aurora - 10. oktober, 2010 at 17:53
  18. [...] Jeg skrev en omtale av filmen og kontroversen rundt den før den kom ut i Norge. Les VGs anmeldelse av filmen her. [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00