På kryss av utviklingen

Folk stjeler innholdet deres over en lav sko.

Standardene svekkes, pengene til å dyrke mangfold blir borte og  samlebåndsproduksjonen tar over.

Enkelte mener til og med at denne bransjen har mange av symptomene på en døende industri.

Nei, vi snakker ikke om medie,- forlags-, film- eller musikkbransjen, men derimot kryssordbransjen.

«Hvis ikke bransjen fremmer et meningsfylt alternativ, eller dyrker frem et publikum som forventer mer, vil de fleste kryssord i fremtiden komme fra store supermarkeder som WalMart-»

Dette skriver programvareprodusent Litsov på bloggen A Cross Business. Selskapet leverer blant annet programvaren Across Lite for kryssord til New York Times og Washington Post.

De skriver at vi må velge, om vi skal fremme «gourmet-kryssord» eller nøye oss med «hamburger-kryssord». Og parallellen til «McJournalism» – en betegnelse på såkalt samlebåndsjournalistikk som mange frykter at eierne vil redusere mediebransjen til – er slående.

Så, vil nettbrett-revolusjonen redde kryssordbransjen på samme måte som mediebransjen, med rette eller urette, håper nettbrettene kan redde dem?

Across Lite er selvsagt tilgjengelig på iPad og smartmobiler. Er det en kategori applikasjoner som troner på nedlastningstoppen både for smartmobiler og nettbrett, er det spill.

Internasjonalt er et annet ordspill, Scrabble, en av mest populære iPad-app’ene.

Og kryssord på digitale flater appellerer til hele familien:

– Mamma har virkelig fått øynene opp for iPads verdi nå. Applikasjonen som overbeviste henne? Kryssord hvor du ikke trenger å bruke viskelær, forteller en amerikansk venn.

Men problemstillingen om nettbrett kan redde kryssordbransjen blir helt feil, ifølge kryssordansvarlig i forlaget Egmont Norge, Kjetil Johnsen.

I Norge er nemlig kryssord et av de forlagsområdene som gjør det aller best. Han har aldri opplevd at noen har stjålet kryssord fra selskapet, men så har Egmont også en helt annen forretningsmodell enn Across Lite.

Egmont gir ut kryssordprodukter på papir og leverer kryssord til bladene i Egmont forlaget. Den eneste nettjenesten de har, kryssord.no, er en ren abonnementjeneste, og mobiltjenesten deres, som er sentrert rundt Kryssordleksikonet er en SMS-tjeneste og ikke en app.

Johnsen i Egmont avslører at det handler om underliggende forretningsmodeller

Egmonts kryssordavdeling har ikke behøvd å forholde seg til Internett, hvor konkurransesituasjonen er en helt annet enn på papir. Dette er også fordi Egmont opplever størst interesse for «voksen-kryssord» blant de eldre,  en målgruppe som først i senere tid har kommet på nett.

– Vi må være forsiktig med å være for fremoverlente. Det er ingen vits i å pøse på med penger før markedet er der – som med iPad, sier Johnsen.

Kryssordsjefen oppfatter ikke sin målgruppe blant de mest «fremoverlente», han føler snarer at Egmont må holde litt tilbake på digitale nyvinninger.

– Når folk kommer i en viss alder, begynner de å løse kryssord. Undersøkelser viser at det skjer på punkt i livet hvor de får bedre tid, som for eksempel når barna flytter ut, påpeker Johnsen

Han opplyser at kryssord-markedet til Egmont vokser i takt med at den eldre generasjonen blir større.

Så i alderdommen sitter nok du og løser kryssord, du også. Men du skal ikke se bort fra at du gjør det på et nettbrett eller en smartmobil.

Først publisert i VG Helg, 20.11.2010

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

1 kommentar

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by Kristine Lowe, Kristine Lowe. Kristine Lowe said: Vil #iPad redde kryssordbransjen http://bit.ly/bP4A14 ? Har sett på industrien som i sin tid skulle redde avisbransjenhttp://bit.ly/dsLVgJ [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00