Advarer mot nettets endelikt

Nettpioner roper varsku om truslene mot det åpne, frie nettet

Mens du var opptatt med andre ting ble du Scroogled. Plutselig en dag oppdager du, som helten i Cory Doctorow-novellen med samme navn, at Google kontrollerer alt.

Vil kontrollerer og monopolisere

Bortsett fra at i det skrekkscenarioet Tim Berners-Lee, mannen som skapte verdensveven, tegner opp er det vel så sannsynlig at det er Facebook, nettleverandører eller politikere som skaper marerittet. Hvis de da ikke skaper hvert sitt mareritt som til sammen betyr slutten for nettet slik vi kjenner det i dag:

Tim Berners-Lee, foto: Paul Clarke (gjengitt her under WikiCommons)

Tim Berners-Lee, foto: Paul Clarke (gjengitt her under WikiCommons)

«Store sosiale nettverkssider murer inn det brukernes poster og avskjærer det fra resten av verdensveven. Internettleverandører snakker om å senke trafikken til nettsteder de ikke har inngått avtaler med. Regjeringer – både totalitære og demokratiske – overvåker folks nettbruk og truer med det viktige menneskerettigheter.

«Hvis vi som nettbrukere tillater disse og andre trender å ta rot, vil verdensveven kunne reduseres til fragmenterte øyer. Vi kan miste friheten til å koble oss på de nettsidene vi ønsker. De uheldige konsekvensene kan også komme til å berøre smartmobiler og nettbrett, som også er portaler til den uttømmelige informasjonen verdensveven tilbyr,” skriver Berners-Lee i en artikkel for Scientific American publisert denne uken.

Verdensvevens død

På en måte er artikkelen hans et ekko av Wired-redaktør Chris Andersons essay tidligere i år om at verdensveven er død, og lukkede applikasjoner, eller apps, vil ta over nettet, bare med motsatt fortegn.

Mens Anderson så dette som en uunngåelig utvikling som vil gjøre det enklere for medier å ta betalt for innholdet sitt, påpeker Berners-Lee at verdensveven nå er viktigere for ytringsfriheten enn noe annet medium.

Slik sistnevnte ser det truer apps,  lukkede butikker som Apples iTunes, Facebook og andre den åpne, distribuerte verdensveven som på grunn  av selvsamme åpenhet har blitt så vesentlig for fri meningsutveksling og demokratiutvikling. Les hele artikkelen her.

Bedre nettilgang for de rike

Truslene Bernerns-Lee beskriver kan resultere i at nettleverandører priser seg slik at høyhastighetsnett bare blir forebeholdt de rike, eller nettet går fort bare når du laster ned underholdning fra leverandørenes samarbeidspartnere.

Eller Facebook blir en del av infrastrukturen i folks liv i den grad at det blir et sjokk den dagen de innser at de ikke kan ta med dataene herfra i noen fornuftig form til et annet nettverk. Eller man deler så mye av seg selv her at mydighetene lett kan bruke det sosiale nettverket til å spore dissidenter.

Artikkelen oppsummerer på mange måter mye av utviklingen vi har sett i senere tid. En utvikling  hvor blant annet nettgiganter som Facebook og Google kjemper om dine brukerdata ; regjeringer verden over  vil lagre de elektroniske sporene du etterlater på nett  under dekke av hensyn til rikets sikkerhet og Facebook vil bli din portal til resten av nettet.

Facebooks nett

«Facebook har blitt ditt personlige operativsystem,» skrev nettguruen Brian Solis etter at han som en av flere oppdaget at Facebook denne uken tester ut muligheten for å bli brukernes hjemmeside.

Det kommer  tilegg til Facebooks nye meldingssystem, Facebook Search , Facebook Places og Single-Sign in. Sistnevnte vil la smartmobilbrukere bruke andre nettsider mens de forblir logget inn på Facebook.

Med disse endringene posisjonerer Facebook seg til å bli folks portal til resten av nettet, som på sikt vil erstatte verdensveven.

- Facebook var ikke fremskrittet vi trodde det ville bli. Nettet pleide å være distribuert, men det som skjedde istedenfor var at de sosiale nettverkene samlet folk i siloer, sa Adriana Lukas da jeg snakket med henne nylig.

Svekket forbrukermakt?

Lukas begynte å blogge i 2001, og da hun begynte å livnære seg som rådgiver i sosiale medier i 2003 var hun blant de første som gjorde det. I 2001 var blogging utelukkende brukerdrevet, og fra 2001 – 2005 ble brukeren produsentene, påpekte hun.

- De nettjenestene vi trengte fantes ikke, så de ble utviklet underveis. Men etter 2005 ble disse bruker-drevne løsningene overlagt med såkalte sosiale nettverk, som Orkut, Friendster, MySpace og Facebook, sa hun.

Hun opplever at de tidlige årenes løfte om forbrukermakt ble ødelagt med Facebook og alle aktørene som etter hvert prøver å samle mest mulig av brukernes data i siloer. Derfor jobber hun og andre, deriblant Doc Searls, en av forfatterne av bloggemanifestoet Cluetrain (1999), med noe de kaller Vendor Relationship Management (VRM).

Vil ta tilbake kontroll

Det handler om å skape løsninger som lar den enkelte brukeren ta tilbake kontrollen over egne brukerdata. Selv jobber hun blant annet med å utvikle The Mine, en teknisk løsning som lar brukene opprette individuelle plattformer, hvor ideen er at du selv skal kunne kontrollerer dine brukerdata og hvem som skal ha tilgang til det.

Diaspora et mer kjent alternativ til Facebook, og har kommet lengre med utviklingen. Utviklerne lansert nettopp en privat testversjon, men nettverket er langt fra ferdig.

- Folk vil ikke slutte å bruke Facebook før det finnes et godt alternativ som fungerer, sa Lukas.

Men om vi bør være på vakt overfor hvordan nettet lukker seg, er det selvsagt også viktige personvernsaspekter ved hvem som kontrollerer hvilke brukerdata.

Alt har sin pris

For det er få ting som egentlig er gratis.

For å sitere Metafilter brukeren Blue Beetle (via nettstedet Lifehacker): “Hvis du ikke betaler for noe er du ikke kunden, du er produktet som blir solgt.”

På bakgrunn av det råder Lifehacker leserne sine til å huske, neste gang de surfer nettet etter gode tilbud, at når du ikke betaler med penger så betaler du gjerne med din personlige informasjon.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

12 kommentarer

  1. Dette er direkte latterlige påstander og et forsøk på lage hysteri uten å kjenne til hvordan teknologien egentlig fungerer. Sensansjonsprega søppel rett og slett! Undrer meg på hva utdanningen til journalister består av i dag. Det irriterer meg grenseløst å lese slikt!!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Stop Consparicy Now - 25. november, 2010 at 10:13
  2. Blir det for ille setter man opp egene darknets :) vil fungere i byene, blir litt mer stress utenom.. pringlesbokser og tung kryptering..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Mjesh - 25. november, 2010 at 10:19
  3. Dette er meget interessant. Det er ikke sikkert situasjonen er så alvorlig som det blir beskrevet her, men det blir for dumt å gå så langt som forfatteren av det første innlegget.
    Om man faktisk leser denne artikkelen, og ser hvem som blir sitert og referert til, så går det ikke an å si “… uten å kjenne til hvordan teknologien egentlig fungerer”.
    Jeg har en mistanke om at Tim Berners-Lee har over gjennomsnittet kontroll på hvordan teknologien fungerer…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    aeternam - 25. november, 2010 at 10:46
  4. Nettet er allerede godt som død.
    Nettet er ok dersom du bruker betalte tjenester, ellers nærmer det seg kaputt.
    Søker du idag via Google, får du opp hovedsakelig annonsører, eller de som betaler mest for å komme øverst på listen.
    Dette vil bli stadig værre.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Demokrat - 25. november, 2010 at 10:47
  5. Beste artikkel jeg har lest på lenge..
    Synes det er merkelig at ikke flere ser problemet med at noen sosiale nettverk blir for store. For jeg er riktig sikker på at mange av de som klager over at Telenor har for mye makt ikke bryr seg over at Sosiale nettverk tar fra dem makten over egen information.
    Men så har vi blitt et samfunn av late mennesker som ikke vil orker å ta egene beslutniger, vi vil at våre venner skal finne meg, noen skal bestemme hva jeg skal se på på TV, hvilket parti jeg skal stemme på. Vi vill jo ikke gjöre noen avgjörelser selv lenger. Bloggere skal bestemme hvilken klär som er inn eller hvilken utesteder man skal gå til, men vi vet jo at bloggere i det store og hele er betalt av de produkter som de snakker om så.. vi slipper å ta avgjörelsen..

    Alle lo når vi kom til 1984 når vi innså at storebror ikke ser deg.. men vi er der nå..

    Vi trenger å koble fra mer og leve våre liv ikke la andre leve dem for oss på nett..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Un-Jacked - 25. november, 2010 at 11:03
  6. Det er påtakelig, og muligens betenkelig, at dersom jeg en dag ser på videoer på Google-kontrollerte YouTube – som handler om biler, og om innholdet i en eller flere av mine eposter (@gmail.com) handler om det samme, så får jeg MYE mer reklame om dette emnet nesten overalt hvor jeg beveger meg på nettet.
    Frasen “Google knows everything” kan glatt utvides til “Google knows everything about YOU”.
    Det er flere grunner til at dette er betenkelig. En kan alltid si at det er hensiktsmessig med relevant forbrukerinformasjon, men i dette tilfellet blir det den som betaler Google mest for reklameplass som vinner frem, i en datamengde om dine personlige preferanser som er samlet inn på et svært frynsete juridisk grunnlag.
    Nå nylig har det også kommet frem at Google programmerer søkeresultater slik at de kan favorisere egne produkter. Med denne kunnskapen bør en ta det for gitt at de også har, eller vil selge muligheten til å dominere søkeresultater.
    Google er 100% pengemarkedsorientert. Og for de som enda er i tvil: Pengemakt kjenner INGEN følelser, INGEN etikk, INGEN moral og INGEN grenser. Dersom det finnes en måte å tjene mere på, øke utbyttet eller et selskaps markedsverdi, så vil dette bli gjennomført til ytterste konsekvens u-an-sett konsekvenser for hvem som helst utenfor selskapet selv, det være seg andre selskaper, menneskeskjebner eller miljø.
    Den naivitet som portretteres av med-debattanten Stop Conspiracy Now her i kommentarfeltet er drevet av de samme markedskreftene, og ikke sjelden er den type meningsbærere i media svært ofte selv involvert i markedsstyrt virksomhet, som ønsker størst mulig frihet til utbytte, og minst mulig innsikt i egne forehavender.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tor - 25. november, 2010 at 11:37
  7. @Stop Consparicy Now:
    Grunnen til at du blir så irrasjonell og forbannet når du leser slike artikler er fordi du opplever en ubevisst reaksjon på at du nekter deg selv muligheten til selvstendig og kritisk tenkning ved å være en dedikert anti-konspiratør. Du har bestemt deg på forhånd for at det ikke eksisterer konspirasjoner, og setter inn alle ressurser hver gang for å motbevise det. Dermed er du tvunget til å ta kognitive krumsprang for å få teoriene dine til å passe virkeligheten, noe som ikke er bra for sjelefreden i det hele tatt. Man kan lyve til seg selv, men når noe minner underbevisstheten på at man lever i en drøm reagerer den med sinne og irrasjonalitet slik at du blir forbanna. I tillegg demonstrerer du irrasjonaliteten for alle andre ved å bare slenge ut fullstendig ubelagte påstander som ikke rimer med terrenget alle andre ser. Jeg mener, Tim berners-lee har ikke peil? Seriøst? Jeg tror det er du som ikke har peil ;) Prøv å finne sannheten fremfor å forsøke å vri virkeligheten til å passe med din forutforfattede “sannhet” (les:ideologi)…Den er faktisk der ute…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    euqid - 25. november, 2010 at 12:30
  8. [...] This post was mentioned on Twitter by stian trogstad, ninavolstad and Kyrre Kilbotn, Kristine Løwe. Kristine Løwe said: Blogget om Tim Berners-Lees advarsler om truslene mot det åpne nettet, Facebook som OS og Facebook alternativer http://bit.ly/eMFok1 [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  9. Tja, er man redd for personopplysninger bør man kanskje ikke brette ut privatlivet sitt på facebook annenhver time… Jeg synes fortsatt det er litt drøyt når folk på død og liv vil dele med resten av verden at de er “akkurat ut av dusjen.”

    Det er metoder for å kontrollere hvilken personlig informasjon som firmaer salmer opp. Man kan velge å ikke være på Facebook. Man kan bytte e-post med regelemessig mellomrom. Man kan registrere nye brukere på Amazon.

    Men at skattelistene er lagt ut på nett derimot.. Det er bekymringsverdig hvordan nettaviser og TV kanaler reklamerer med “Finn ut hvor mye naboen tjener”. Er det et slikt samfunn vi vil ha? I tillegg kommer et Google kart med en pil hvor du bor..

    Facebook er valgfritt. Gmail er valgfritt. Skattelister er på nett uansett om man vil eller ei!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sverre - 25. november, 2010 at 16:08
  10. Jeg vil heller si det slik: Alle medier som har blitt tatt i bruk siden skrivekunsten for mange mange hundre år siden har startet i det små hvor det har vært mange uavhengige kilder/selskap/amatører som fritt har lekt seg. Så har alle produktene som avis, bøker, radio, telefoni, internett, tv med mer blitt kommersialisert når selskapene har sett muligheten for å tjene penger. Regjeringer og selskaper har i noenlunde fellesskap lagt ned avtaler slik at noen få har lov til å distribuere produkter ut til hvermannsen slik at alt foregår i kontrollerte former. Internett som brukes av folk flest i dag er på god vei inn i samme leia. 1990 tallets internett er long gone og har blitt samlet og bundlet sammen i store og alt-dekkende tjenster som folk benytter seg av i dag. Dette pga at folk flest faktisk ønsker å ha kun en tilbyder på fleste av sine tjenester nettopp fordi de ønsker det enkelt. Det med sosiale nettsteder derimot har en annen måte for å eksistere. I Norge startet det med sol.no, altavista og noen til. Enkelte hadde et chat tilbud der folk kunne møtes for en prat. Så kom blink der ALLE kunne bli med, nettby tok over etter en stund og flokken flyttet over dit fordi de følte at tilbudet var bedre. Rundt den tiden ble også myspace offentlig tilgjengelig der man ble internasjonal og kunne søke opp venner og kjente, selskaper, grupper osv..
    Men myspace hadde dessverre ikke “it” som gjorde at tjenesten virkelig tok av. Twitter har per dags dato et fokus på at folk kan publisere det de gjør i nåtid, men ble overskygget av facebook som har greid å skape seg en enorm kundemasse. Mange konkurrerende tjenester prøver nå å nyttegjøre seg av facebook. MSN, skype, spotify for å nevne noen.

    Konklusjonen min er at når et nettsted har eksistert lenge nok så begynner folk å lete etter noe annet. Norske internettbrukere har en spesiell vane med å flytte seg over til nye tjenester i hopetall og det har blink, nettby og facebook nå fått erfare. Hvor står vi hen om 2-5 år? Hvilke tjenester bruker vi da?

    Heldigvis er internett så enkelt å bruke at man selv kan opprette egen nettside og drifte den. Det gjør jeg selv. Men kan aldri regne med å få mange besøkende fordi konseptet mitt eller mitt fokus på å samle en stor skare ikke er i nærheten av de store sosiale mediene, men jeg kan publisere nyheter.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ronny Holmen - 25. november, 2010 at 17:21
  11. [...] is that the structure of the free Internet didn’t die along the route of greed. (take a look on this related blog posting of the possible death of the free Internet [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Geir Stene's Weblog - 25. november, 2010 at 18:55
  12. [...] uten å møte protester og avsløringer. Interessante synspunkter i sammenhengen finnes her: http://digital.vgb.no/2010/11/25/advarer-mot-nettets-endelikt/ Lagret i: Diverse Gi Kudos! | Stem på Bloggrevyen [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00