Twitter har fått en arvtager

Se opp for Quora-journalistikken.

Teknologijournalister har fått en ny nettfavoritt:

Det sosiale kunnskapsmarkedet Quora, lansert av de tidligere Facebook-toppene Charlie Cheever og Adam D’Angelo i 2009.

Med det har Facebook- og Twitter-journalistikken sannsynligvis fått sin nye arvtager, nemlig Quora-journalistikken.

Som teknologiskribent burde jeg selvsagt ikke skrive dette, for i skrivende stund ligger Quora veldig nært en journalists store drøm.

Her svarer flere av Silicon Valleys toppsjefer villig vekk på spørsmål, og tilgangen til kilder i internettbransjens toppsjiktet er upåklagelig.

QuoraEk3

I romjulen medga teknologibloggen Techcrunch’s MG Siegler at Quora var blitt en uvurderlig kilde for ham etter at en av bloggens lesere påpekte hvor mange av hans historier som fremstod som rene avskrifter av diskusjoner der .

Det medførte at både teknologiskribenter og journalister strømmet til nettstedet, i alle fall blant alle jeg kjenner i den kretsen fra Norge, England og USA.

Sist gang noe tilsvarende skjedde var selvsagt når journalister for alvor oppdaget i Twitter, for norsk presses del rundt nyttår 2009. Omtrent samtidig begynte det å dukke opp en masse saker om hva forskjellige kjendiser, som Ashton Kutscher og Demi Moore, sa på Twitter.

Nå er Quora, så vidt jeg har sett, relativt fri for den type kjendiser så langt.

Men Facebook-sjef Mark Zuckerberg, Spotify-grunnlegger Daniel Ek, og veldig mange i internettbransjen er der.  Så kanskje vil vi se en oppsving i saker fra den bransjen – med upåklagelige kilder og diffuse kildehenvisninger.

Kanskje.

Mange spår allerede at Quora vil ta av i 2011 på samme måte som Twitter i sin tid tok av.

Men foreløpig ser Quora ut til å kreve at de som vil bli medlemmer må han en invitasjon. Jeg skriver ser ut til, for jeg har både opplevd å kunne registrere meg uten en slik og å bli møtt med krav om invitasjon. Selv skriver Quora at de regulerer dette i forhold til nettstedets kapasitet.

Så jeg synes det er litt for tidlig å spå at Quora, som kombinerer en sosial graf (det lar deg ta med deg kontaktene dine fra nettverk som Facebook og Twitter) med en interessegraf (det lar deg bygge nettverk rundt hvilke temaer og spørsmål som interesserer deg), nødvendigvis vil bli det neste store i 2011.

Fra før har vi allerede sett en rekke lignende nettverk, bygget rundt spørsmål og svar, som Yahoo Answers, Malaho, Aardvark – og løftet om Facebook Questions som ennå ikke er lansert i Norge.

Men problemet med slike nettverk er at kvaliteten på spørsmålene som regel synker proporsjonalt med hvor mange som bruker nettverket.

Det kan bli et problem også for Quora hvis mange nok begynner å bruke det. Allerede nå ser jeg at antallet “sosiale medier eksperter” av typen vi har sett så mange av på Twitter øke i takt med antall journalister.

Du vet, typen “ekspert” som bare er interessert i flest mulig følgere for å kunne spamme dem med en voldsom flom av poster om sin egen fortreffelighet og hvorfor du bør kjøpe vedkommendes tjenester.

Nylig har mer erfarne Quora-brukere også sett seg kallet til å informere alle nykommerne om de grunnleggende retningslinjene for nettstedet. Om verdien av å lytte, og bli kjent med kulturen der, før man buser frem med alskens spørsmål ment å fremme ens egen sak.

Med andre ord ser vi på Quora mange av de lett gjenkjennelige tegnene på at en sosialt medium er i ferd med å «mainstream».

Så kanskje er det like greit å bite seg merke i Quora først som sist…

Quora4

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

8 kommentarer

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by Andreas H. Lunde, Andreas H. Lunde, Sølvi E. Suongir and others. Sølvi E. Suongir said: RT @Twournalist: Blogget: Se opp for Quora-journalistikken: http://bit.ly/hnWgCt #Quora #Journalistikk #Twitter [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. Vet du om noen norske artikler som har blitt til med Quora som kilde?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Terje Pedersen - 4. januar, 2011 at 14:05
  3. Nei, det vet jeg ikke. Men jeg har sett mange norske og og britiske teknologiskribenter begynne å bruke Quora i det siste, og jeg ser britiske kollegaer har begynt å bruke Quora aktivt i arbeidet sitt. Med Twitter, og blogger for den saks skyld, var jo dette noe som tok av i Storbritannia mye før Norge, og vi så trendene mye før i Storbritannia (jeg har bodd og jobbet begge steder, derfor kjenner jeg utviklingen godt fra begge land). Nå ser du jo også journalister i USA og Storbritannia aktivt diskutere hvordan de kan bruke Quora best mulig, så jeg tror dette som en kilde til journalistikk bare kommer til å bli mer utbredt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 4. januar, 2011 at 14:21
  4. Angående Quora og norsk virkelighet: Enn så lenge må all samtale på Quora foregå på engelsk. Har også på Quora stilt spørsmålet: Are there any good Norwegian use cases for Quora?
    http://www.quora.com/Are-there-any-good-Norwegian-use-cases-for-Quora-What-are-they

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Morten Myrstad - 6. januar, 2011 at 09:09
  5. [...] så lenge gjør det Facebook, Twitter – og selv den siste hypen spørsmål- og-svar nettverket Quora – til interessante plattformer for [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    MySpace seiler mot stupet | Digital - 12. januar, 2011 at 12:29
  6. Du har ikke tilfeldigvis en invitasjon til Quora til overs?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Michael A Lundsveen - 16. januar, 2011 at 12:07
  7. Michael: Jo, sendt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 16. januar, 2011 at 14:55
  8. Dårlig med spørsmål å få på Quora, still gjerne på http://www.quora.com/Terje-Pedersen/about :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Terje Pedersen - 21. januar, 2011 at 08:40

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00