Hva Playboy-sjefen ikke sa

Det blir allikevel ingen usensurert iPad-app fra Playboy. Men snart får mediene nye iPad-bekymringer.

Usensurert nakenhet på iPad?  Sannheten er snarere at Playboy-sjef Hugh Hefner må ta nettet til hjelp for å vise nakne bryster i magasinets nye iPad-utgave – og unngå å betale mer til Apple.

Tross rapporter om det motsatte har ikke Apple fått et radikalt mildere syn på nakenhet enn det selskapet viste til da de nektet danske Ekstra Bladet å utgi en app som inkluderte lettkledde side 9-piker.

Faksmile av Steve Jobs-karikatur fra Ekstra Bladet

Faksmile av Steve Jobs-karikatur fra Ekstra Bladet

Da Playboy-sjef Hugh Hefner tvitret om en ny iPad-app for magasinets innhold her for leden, unnlat han beleilig å si at appen ikke innholder noen seksualiserte bilder, men tar deg til en sikker nettside hvor de relevante bildene er lagret.

I den grad tilgang til det meste av innholdet er gjennom et nettabonnement unngår han kanskje også å betale 30 prosent av abonnementsinntektene til Apple.

Det ryktes nemlig at Apple vil rulle ut en ny abonnementstjeneste i AppStore som vil pålegge alle medier som tilbyr iPad-abonnement å bruke denne, til den nette pris av 30 prosent av abonnementsinntektene. Per i dag omgår flere medier Apples krav om 30 prosent av appsalg i AppStore ved å kjøre salget gjennom sin egen betalingsløsning, men det Cupertino-baserte selskapet skal nylig ha forbudt belgiske De Tijd å fortsette og selge abonnementer gjennom sin egen abonnementsløsning.

Apples syn på nakne damer, og selskapets restriktive holdning til politiske karikaturer som vi har sett i USA, vekker selvsagt  mumling om medier som lar Apple leke moralpoliti og innskrenker deres ytringsfrihet.

Mer overraskende var det da en debatt i regi av Norsk Redaktørforning (NORED) denne uken viste at enkelte norske medier fortsatt stusser på hvordan de skal bruke en iPad redaksjonelt.

Dagbladet-sjef Lars Helle påpekte at han slettes ikke var sikker på om iPad var et nettprodukt eller papirprodukt, men mente iPad kom til å ligge nærmest det han kalte en netthybrid.

Som kjent har ikke Dagbladet i skrivende stund noe annet enn en iPad-tilpasset nettutgave, det samme som Playboy planlegger å koble sin app opp mot bare at det vil være en abonnementstjeneste.

«Jeg tror det er viktig å være på banen på et eller annet tidspunkt, men vi trenger ikke nødvendigvis være først,» sa Helle om Dagbladets’ iPad-satsning.

Noen vil kanskje si at det ikke er så dumt å være litt tilbakeholden her.

Den franske mediekommentatoren Frédéric Filloux mener de skuffende salgstallene for internasjonale mediers iPad-apps gjør at vi må bare innse at den første bølgen med medieapps for iPad har mislykkes.

Det vitner om at mange medier ikke har tatt seg bryet med å se på hvordan de best kan utnytte den nye plattformen, men bare skuffet over eksisterende innhold.

- Fordelen for oss er at vi kan lære av alle de dumme tingene dere gjør her i Norge. Tusen takk for det, sa Geir Terje Ruud, sjefredaktør i danske Ekstra Bladet, under NORED-debatten.

Ekstra Bladet har ennå ikke lansert sin iPad-app, blant annet på grunn av klammeriet med Apple om de tidligere nevnte side-9 pikene, og Ruud sa de heller ikke hadde noe hastverk med å lansere den.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00