Murdoch håper Jobs vil senke prisen etter hvert

Apple vil la deg abonnere på digitalt innhold med et klikk, men tar seg godt betalt for privilegiet.

Er Rupert Murdoch, en av verdens mektigste mediemoguler, blitt naiv på sine gamle dager?

Rupert Murdoch med ny iPad-avis

Sammen med Apple lanserte han i dag sin nye iPad-avis «The Daily», som foreløpig kun er tilgjengelig i amerikanske iTunes.

Det er den første iPad-avisen hvor lesere kan kjøpe abonnement for en uke eller et år av gangen med et klikk. Prinsippet er det samme som når du i dag kjøper en app fra iTunes. Under lanseringen omgikk Murdoch og Apples representant Eddy Cue glatt spørsmål om hvorvidt Apple krever tretti prosent av inntektene for abonnement på samme måte som de gjør det for apps.

Men i et intervju  med Fox Business News senere medga den australske mediemogulen at Apple tar en tredjedel av alle inntektene til den nye iPad-appen, som koster $0.99 per uke eller $40 i året for abonnenter.

På spørsmål om Apple virkelig tar en tredjedel av inntektene svarer Murdoch: «I alle fall det første året, vi kommer til å få $ 0.70». «Går prisen ned etter det?,» spør intervjueren og får til svar at «Vi – nei. Vi håper det.» PaidContent har gjengitt deler av intervjuet her.

På kort sikt er det gode nyheter for forbrukere, fordi det vil bli enklere å abonnere på medienes iPad utgaver.

De fleste som har en iPad eller en smartmobil vet hvordan kjøp-med-et-klikk senker terskelen for kjøp betydelig.

Men for forleggere er det dårlig nytt.

Tretti prosent av inntektene er mye penger for allerede hardt pressede medier, og for ebok-forhandlere med allerede små marginer kan prisen for å være tilstede på Apples plattformer rett og slett bli for høy. Europeiske forleggere har innkalt til et krisemøte i London senere denne måneden for å drøfte prospektet.

På sikt kan dermed et slikt krav fra Apples side bidra til at færre medier og ebok-forhandlere tilbyr egne apps for iPad/iPhone/iPod, noe som er dårlig nytt også for forbrukere.

Tidligere denne uken ble det kjent at Apple ikke godkjente Sonys ebok-leser app og krevde at Sony måtte selge alt innhold via AppStore. Fra før har mange forleggere, og andre, som Amazons Kindle, omgått Apples krav om en tredjedel av app-salg ved å håndtere alt salg via egne nettløsninger.

I etterkant spesifiserte Apple at det de egentlig krever er at alle apps som distribueres via deres plattformer skal ha en funksjon for kjøp vi AppStore, i tillegg til eventuelle egne nettløsninger.

Fra et forbrukerståsted er in-app kjøp helt klart det letteste, noe som gjør at det lett blir den foretrukne kjøpsmetode. Men med det blir marginene for f. eks ebok-forhandlere, som Amazon, kanskje for små til at det er attraktivt å være tilstede her.

Og en iPad uten Kindle tror jeg vil sende meg rett over til en annen nettbrett-forhandler enn Apple. Som et ektefødt barn av nettet er muligheten til å bruke de samme programmene, eller lese det samme innholdet, på de plattformene jeg måtte ønske noe av det som gjør en slik leverandør mest attraktiv for meg.

Det er mye å beundre med Apple, men de skyter seg selv i foten om de krever at absolutt alt salg skal gå via AppStore fordi det gjør inntektspotensialet for mange ved å være til stede der for lite – noe som på sikt resulterer i dårligere utvalg for oss som forbrukere.

Helt lovlig å skaffe seg slike monopolfordeler er det kanskje heller ikke.

Men for alle som trives med nettets muligheter til å dele og oppdatere innhold, byr i alle fall Murdochs «The Daily» på flere gode nyheter. Artikler kan deles fritt via nettjenester, delte artikler er også synlig for ikke-abonnenter og ikke minst vil den kunne oppdateres løpende i løpet av dagen.

Og selv om den The Daily foreløpig kun er tilgjengelig via amerikanske iTunes er det all grunn til å tro at resten av mediebransjen, også her hjemme, følger utviklingen med argusøyne.

Når det gjelder Apples nye abonnementsløsning har selskapet sagt de vil gjøre mer detaljer rundt den kjent «snart».

Så kanskje er svaret på akkurat hvor naiv Murdoch er blitt på sine gamle dager rett rundt hjørnet. Men er svaret fortsatt tretti prosent, spørs det om entusiasmen for iPad er fullt like stor i medie- og forlagsbransjen når året er omme…

The Daily

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

11 kommentarer

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by astronewth, Kristine Lowe. Kristine Lowe said: Er Murdoch blitt naiv på sine eldre dager? http://bit.ly/fv5U1y #Murdoch #Apple #TheDaily #iPad [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. Blah…. Er så drittlei av at VG poster bloggen din i ett. Du skriver jo bare SVADA!

    Du gjør ingen analyser utenom din egen synsing og antatte bedrevitenhet.

    Har det noengang slått deg at Apple faktisk leverer et produkt og økosystem som har SKAPT en ny bransje?

    Andre står fritt til å konkurere men du lager altid et jævlig leven om hvor ille det er å være Apple kunde.

    Videre så må du også forstå at så enkle ting som serving av apps ikke er gratis.

    Plateindustrien, blad industrien osv osv har altid hatt distribusjon system som har sørget for at produktet har havnet i butikkhyllene. Tror du de gjorde dette gratis????

    Du er meg en herlig skrue du!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jesus - 3. februar, 2011 at 00:34
  3. Når Steve Jobs en dag ikke lenger greier å styre skuta, er Apple uansett historie som teknoinovativt firma. Dette vet Jobs, og fokuserer på “easy” money. In-app kjøp er next-to-fraud, spør du meg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    svenn - 3. februar, 2011 at 01:52
  4. Kanskje, best å snakke om hvor andrine er god, murer på hvorfor daily var ikke først der. De er størst og best.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Asgj - 3. februar, 2011 at 08:39
  5. @jesus; Hvilken bransje har Apple skapt? Det må i så fall være “utvikling av datamaskinprogrammer for kjøring på håndholdte Apple-produkter”-bransjen, og med en slik snever definisjon så er det mange der ute som skaper bransjer.

    Joda, Apple har bidratt mye til forbrukerene, men ser man nærmere etter så er det to faktorer som gjennomsyrer dette; 1. Det er Apple som vet best hva forbrukerene trenger, jf. at det ikke finnes Macer med BluRay-drev da Jobs mener at nedlastning er fremtiden.
    2. Det er alltid Apple som tar fortjenesten. Plate- og filmbransjen har hatt flere aktører som har konkurrert og delt på kostnader og inntekter fra distribusjon, i Apples verden er det ingen konkurranse. Den eneste som skal tilby apps til iPhone er Apple, og alle apps skal godkjennes av Apple. Da snakker vi et helt annet spill enn hva som var tilfelle før.

    Det som ikke tas opp i bloggposten, men som kanskje på sikt er et enda større spørsmål for pressen som vil distribuere via apps er Apples trusler om godkjennelse av innhold. Mao vil Apple gripe inn i den redaksjonelle avgjørelsen om hva som kan trykkes. DET er ganske skummelt det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Arne Banan - 3. februar, 2011 at 08:41
  6. finnes ikke macer med DAT spiller eller minidisk heller.
    BlueRay jo det er fremtiden.

    Tar meg en jolly cola mens jeg venter på den jeg arne.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    blue ray - 3. februar, 2011 at 09:09
  7. Etterhvert står det for meg at en må være rimelig toskete for å støtte dette økosystemet til Apple. Kan skjønne at en synes det er greit med en iPhone og kjøpe noen spill eller nytteprogrammer, men iPad og iPad magasiner? Hvis jeg vil lese et magasin så ønsker jeg dette magasinet skal bestemme innholdet, ikke Apple. “Apple world” og slikt kunne vært på iPad, resten burde holde seg f… så langt unna.

    Innholdsprodusentene altså … forbrukerne må få bestemme selv om de kjøper en iPad, men at innholdsprodusentene velger en slik plattform er for meg uforståelig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sindre - 3. februar, 2011 at 10:05
  8. Arne Banan har noen viktige poeng. Apple gjør som de vil enten det er ulovlig eller ikke. Softwaren og informasjonen som de har om deg kan de gjøre som de vil med uten at du har noe du skulle sagt. Softwaren kan de endre som de vil og når de vil.
    Apple vil ha alt inn gjennom sin egen sensur og alt de ikke liker kan de nekte at blir solgt eller publisert. De kjemper med nebb og klør for å skaffe seg monopol. Alt for å kunne kontrollere markedet og tjene enorme mengder penger.
    I tillegg så er apple sine produkter overhypa. Du betaler veldig mye mer enn nødvendig for produktet bare fordi at det har apple design.
    For all del, vil du kjøpe apple så vær så god. Bare vær klar over at du gir masse penger til et selskap som er villig til å “gå over lik” (dine rettigheter som forbruker osv) for å tjene mest mulig penger. Vi som forbrukere må aldri la apple få monopol på produkter og tjenester. For da vil vi få se apples stygge ansikt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tove - 3. februar, 2011 at 10:08
  9. vi vil ha mer nyheter om Android!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    patch - 3. februar, 2011 at 10:32
  10. Eiere av Apple utstyr og ikke minst bedriftsledere i litt større organisasjoner som tillater sine medarbeidere å benytte MAC i nettverket sitt kan sikkert bruke kalkulatoren sin og regne litt på TCO for denne brukergruppen.
    Jeg supporter til daglig produkter som kan kobles til alle typer OS, inkl stormaskiner og Linux. Det er skremmende å se det høye antall supporthendvendelser vi får fra den lille brukergruppern som Applebrukere egentlig er selv når dokumentasjonen er letter tilgjengelig og mer utførlig steg for steg enn noen annen plattform vi støtter med de profesjonelle produktene våre.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Support - 3. februar, 2011 at 12:04
  11. Viktige ting som få snakker om er monopol/sensurmulighetene som Apple innehar/bruker.
    Tror noen at Wikileaks avsløringene hadde skjedd om ALLE hadde gått i Apple-fella??
    Tror virkelig dere at de hadde tillatt dette å slippe ut når myndighetene ønsker å stoppe det??
    40% av Amerikanerne aner i dag ennå ikke hva Wikileaks avsløringene dreier seg om og det sier hvor godt sensuren allerede virker i “land of the free”
    Lykke til.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Frode Iversen - 3. februar, 2011 at 13:05

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00