Frykter søksmålshelvete

Er dårlige nyheter for musikkbransjen dårlige nyheter også for oss?

Musikkgiganten Warner Music melder om fallende inntekter og skarp nedgang i CD-kjøp.

Resultatet kommer ikke akkurat som noen overraskelse, men musikkbransjens hodepine kan bli en hodepine også for forbrukerne,  skriver den britiske bloggeren og mediestrategen Seamus McCauley.

- Ettersom musikkbransjen dør og faller i bankenes hender  – noe som allerede har skjedd med EMI – er faren for oss som forbrukere at bransjens eneste verdier av betydning blir åndsverksrettigheter og retten det gir dem til å saksøke folk for brudd på disse, hevder han.

EMI, plateselskapet som utgir artister som Lily Allen, The Beatles og ColdPlay, ble nylig overtatt av den amerikanske storbanken CitiGroup etter at eierne ikke klarte å betjene selskapets gjeld.

Overtagelsen er symptomatisk for de store problemene mediebransjen har opplevd i kjølvannet av internett, fildeling og den påfølgende nedgangen i salg av fysiske musikkprodukter som CDer.

I denne overgangsfasen har bransjen vært raske med tiltak som kopibeskyttelse og søksmål mot ulovlig fildeling, men desto tregere med å utvikle nye produkter og betalingsløsninger tilpasset våre nye, digitale vaner.

McCauley påpeker at musikkbransjen fremdeles har grunn til ikke å legge seg ut med kundene sine ved å saksøke dem på stor skala, men at dette kan endre seg hvis store musikkselskaper ender opp med å bli solgt stykkevis og delt som konkursbo.

Da kan vi få samme situasjon som vi ser i IT-bransjen hvor enkelte rettighetspirater kjøper opp rettigheter utelukkende for å tjene penger på å saksøke folk, sier en av de som har kommentert McCauleys post.

Det er et interessant, om alt annet  enn forlokkende, scenario.

En viktig bit av musikkbransjens problemer ligger i hvordan internett ikke respektere de nasjonale grensene både bransjen selv og  åndsverksrettigheter de forvalter opererer med.

Den private investoren Fred Wilson, en tidlig investor blant annet i Twitter, blogget i går om hvordan dette «tvang ham» til å bli pirat selv om han til daglig gjerne betaler og bruker mye penger på musikk.  Det viste seg rett og slett umulig å få lov til å betale for musikken han ville ha på grunn av disse kunstige nasjonal grensene, og da ble nedlastning via bit torrent det eneste alternativet.

Wilsons historie høres bare så altfor kjent ut.

Her hjemme fikk jo i sin tid «Drittunge»-saken, hvor Espen Sandvold Roland opplevde noe tilsvarende og kom i munnhuggeri med en Warner Music representant på bakgrunn av det, mye oppmerksomhet i 2008.

Men vi er altså ikke kommet så veldig mye lenger i 2011.

Ny research fra Forrester Research viser videre at digitalt musikksalg i form av iTunes og streamingtjenester som Spotify så langt ikke har gitt de alternativet inntektene man har håpet på.

Så da blir det kanskje et spørsmål om tid hvorvidt det blir rettighetspiratene eller nye digitale betalingsløsninger som til slutt trekker det lengste strået.

Hva tror du?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

25 kommentarer

  1. Trusselen er ganske tom. De ville bare ha kapasitet til å spore opp en liten brøkdel av de som laster uansett. Og man kan uansett bruke webproxy og krypterings tunneller. Da kan ingen se hva som blir lastet eller hvor det blir lastet fra (ikke internett leverandøren engang…). En fin måte å beskytte data trafikken sin med, mail feks. Dette er svært enkelt. Og alle som kan bruke google kan lære seg å gjøre det på et øyeblikk… Hm, hva var meniningen med DLD…?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Båb Kåre Jensen - 9. februar, 2011 at 12:59
  2. Tja, i Sverige har jo regjeringen ymtet frempå om planer som vil la politiet bruke IP-adresser for å jage ulovlig fildeling når DLD trår i kraft… Men du mener alle vil sitte på nok kompetanse til at det ikke kan bli et problem?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 9. februar, 2011 at 13:06
  3. Hvis musikkbransjen hadde fulgt fremskritt ifb med teknologi og distribusjon. så hadde de ikke vært der de er i dag.
    I den bransjen sitter det enda mafia lignende sjefer som sverger til vinyl og er over 70 år……..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Balder - 9. februar, 2011 at 13:13
  4. Bruk av web proxy er snart allment kjent. Når man bruker det så vil jo bare IP adressen til proxy-en vises. Siden man besøker etterpå vil jo ikke vises. Nå er det enkelte sider som detekterer at man bruker web proxy, og vil ikke fungere skikkelig. For dette blir jo og brukt for å omgå regionsperrer f.eks. Men torrent sidene vil fungere uansett. Pluss at torrent sidene har gitt tilbud om dette lenge (også sider som tilbyr nettsikkerhet). De tilbyr også andre måter å skjule IP med web proxy og kryptering. Dette koster som regel f.eks. 50 kroner måneden. Og er ikke forbudt. Så da er det jo umulig for noen å se IP adressene man besøker, eller hvilke daata man laster. Og det er helt lovlig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Båb Kåre Jensen - 9. februar, 2011 at 13:17
  5. Plateselskapene har skutt seg selv i foten gjentatte ganger, i forsøk på å overbevise publikum om å kjøpe verdiløst ræl. De har redusert lydkvaliteten og dermed også musikkopplevelsen, kun for at de skal spare penger ved å slippe tungvint fysisk distribusjon.

    Hadde de heller satset på et gangbart, fysisk format ville de ha begrenset problemet med tap til piratkopiering. Artistene på sin side er lei av å måtte hanskes med dinosauraktige korporasjoner, og de fleste vil i dag kunne gi ut musikken sin uten “hjelp” fra større plateselskaper. Det er per dags dato mange flere artister enn for ti år siden, og dermed flere om beinet. Såkalte storsatsinger fra UMG eller EMI har betraktelig mindre nedslagsfelt nå da de ikke lenger har brorparten av platemarkedet for sine føtter. Jeg gleder meg over at artistene selv nå tydeligvis har større kontroll over sine egne åndsverk, og muligheten til å gå rett til trykkerier og distributører med egen musikk.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    diskodjævelen - 9. februar, 2011 at 13:23
  6. Hva mener du med “bruke IP-adresser”?

    Politiet bruker vel allerede IP-Adresser til å spore opp folk?

    Tjenester som feks ipredator er så latterlig enkel å kjøpe og bruke at jeg tviler på man trenger noe særlig kunnskap for benytte dette.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    shoop de woop - 9. februar, 2011 at 13:26
  7. Det som kommer til å skje kjære bloggforfatter, er at musikk vil bli distribuert av bandene og musikerne selv i framtiden. Vi trenger ikke EMI, Warner eller Universal Records i framtiden. Nye musikere tar i bruk nettet i dag, spesielt de som er selvstendige musikere og som ikke panker på døra til EMI og gir dem en demo-CD.

    De store plateselskapene er kun opptatt av å lete etter den neste Elvis, Michael Jackson eller Lady Gaga. Det står tusenvis av musikere og artister der ute å panker på døra til de store plateselskapene hver dag, og det ser mest ut til at de er i ferd med å gi opp. Vi som musikere finner andre distribusjonskanaler, eksempelvis sosiale sider for musikere og artister, som Last.fm, Soundclick eller Soundcloud o.l. Vi markedsfører oss gjennom egne nettsider, og egne utsalgssteder i form av nettbutikker. Og jeg tviler på at dette skal bety at vi snakker om en Spotify-død. Det er bare det at ingen gidder å sponse en platebransje som tar sine egne royalties fra musikksalget som de mesker seg i som om det skulle vært gull og grønne skoger, eller sjefen selv som sitter i Warner og røyker sigaren sin i en glansfull skinnstol mens han bor i en prangende villa i Hollywood.

    Vi snakker platebransjens død, og jeg tviler sterkt på at musikklyttere der ute er villig til å ta den regninga, rett og slett fordi vi for lengst har oppdaget hva streamet musikk på nett er for noe, gratis MP3-filer som musikere og artister selv tilbyr fra sine nettsteder o.l.

    Platebransjen graver sin egen grav..mens de prøver å legge skylden på dem som ikke betaler. Så hva skal dem gjøre? Stenge av nettet? Tror det ville vært uklokt…blir Egypt-tilstander av sånt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    JHBRENDE - 9. februar, 2011 at 13:29
  8. Det er nok mange grunner til at folk laster ned ulovlig, en av grunnene er at prisen på en cd er nærmere 200 kr. Å kanskje du bare liker en av melodiene, da er det dyrt med 200 kr.

    Hvor mye av denne summen går egentlig til artisten ? Jeg tror de aller fleste artister ville ha tjent mer på å distribuere musiken sin “selv”, det er alt for mange andre som skal tjene penger på dette.
    Et annen utfordring er jo at en cd har begrenset levetid, forde det kommer nye formater med jevne mellomrom. Da sitter man etter hvert med en haug cd som ikke kan brukes lenger (utdatert). Lagrer du de som filer på en pc, vil man kunne konvertere de til andre formater, når det blir nødvendig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tiger - 9. februar, 2011 at 13:41
  9. Og de skal gjøre hva? Saksøke 20% av befolkningen? (Sverige, har ikke tall for Norge men sikkert 10-20%) Millionbøter og “three strikes, you’re out” til norske tenåringer? Særlig. Det eneste de kan klare er å skape nok avsky til at vi danner et norsk piratparti, legaliserer ikke-kommersiell bruk og ber de ryke og reise.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kjella - 9. februar, 2011 at 13:42
  10. Latterlig.

    Platebransjen kan skylde seg selv. De, sammen bla. Metallica, dummet seg ut da de i sin tid hugget løs på Napster. Det eneste osm skjedde var at det dukket opp 100 nye i tomrommet.

    Skurkene her er jo nettopp platebransjen. Det er DE som stjeler fra artistene.

    Og dersom man skal begynne med dette, krever jeg at de bruker tilsvarende ressurser på å jakte alle som satt med kassettspilleren på opptak da de var små! Dette er også “fildeling”. Analog fildeling. :)

    Hadde platebransjen skjønt tegninga allerede den gang, i stedet for å sette seg på bakbeina, som si’rumpa bønder fra norge, så kanskje de kunne ligget i forkant av denne utviklingen. De valgte heller å gå konk i etterkant.
    Grådigheten lege leve.

    Jeg for min del er svært fornøyd med WIMP og Spotifyløsningene, og jeg bruker, gjennom disse, mer penger på musikk pr år enn jeg noen gang har gjort.Har heller ikke lastet ned en eneste låt etter disse tjenestene kom.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Glenn - 9. februar, 2011 at 13:45
  11. [...] This post was mentioned on Twitter by Martin Moland, John David Didriksen. John David Didriksen said: http://digital.vgb.no/2011/02/09/frykter-s%C3%B8ksmalshelvete/ Jeg blir nok aldri musiker på heltid. Takk Gud for det! En skal da leve også. [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  12. Den dagen en fra Warner, EMI whatever kommer på døra mi og syter, skal jeg plassere vedkommende foran en hvit kommode og dra en 700 CDs vegg ned over huet på vedkommende. Har i mange år ventet på en digital løsning fra de “store” som fungerer og hva skjer ? Saksøker sine egne potensiell kunder. En gjeng idioter som ikke hadde klart å drive en kebabsjappe med 3 års opplæring.

    Jeg kjøper musikk fra iTunes NÅR jeg finner det jeg vil ha, resten har jeg ulovlig nedlasting til. Jeg gidder ikke sitte å plukke ut en CD av ett cover for å høre på 1-3 bra låter og gjenta dette bytte prosjektet dag inn og da ut, har faktisk annet å bruke fritiden på. Har over 30000 låter på PC og 2 Logitech Squeezebox avspillere.

    Velkommen tilbake til fremtiden.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Torry - 9. februar, 2011 at 14:23
  13. Uansett format og distribusjonsform så må musikken spilles inn, mikses og mastres. Kostnaden har tradisjonelt blitt forskuttert av plateselskapet og så dekket inn gjennom platesalg, i den grad platen ble solgt i tilstrekkelige antall. Ofte har selskaper subsidiert smale utgivelser med inntektene de har hatt av utgivelser med en bredere appell.

    For band/artister uten selskap i ryggen, eller på mindre “indie” selskaper er det en tung jobb å skaffe tilveie midlene det kreves for å gjøre jobben selv. Det er heller ikke gratis å markedsføre og distribuere et produkt uansett distribusjonsform.
    Sosiale medier fungerer tilsynelatende fint inntil “støynivået” blir for høyt, noe som har skjedd med bl.a. MySpace. Fortsatt er det slik at tilbudet i live-markedet i stor grad er avhengig av platesalg og anmeldelser.

    Dette er ingen forsvarstale for de tradisjonelle plateselskapene men artister trenger alternative kanaler som kan ivareta en del av de funksjonene som plateselkapene tidligere har utført. Det kommer også kundene tilgode.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bekjent - 9. februar, 2011 at 14:26
  14. Jeg pleide å tro at platebransjen (IFPI/RIAA) har sovet i timen de siste ti-femten årene. De får mye kjeft for å ha vært for passiv. Saken er det at de har vært alt annet enn passive. IFPI og RIAA har jobbet ræva av seg for å endre lovverkene i så å si alle verdens land. Beinhard lobbying for å få igang DLD i Europa og for å endre (utvide) åndsverksloven til å sikre dem full kontroll over internett som marked. De som har sittet på gjerdet er musikere og musikerorganisasjoner som har blitt forledet av piratpanikken som IFPI/RIAA har dyrket siden 70-tallet. Om Platebransjen skulle vinne fram med sine strategier og få like god kontroll med hele musikk-nærings-kjeden på internett slik de hadde tidligere over det fysiske markedet, så er det utøvere og rettighetshavere som taper igjen. Kontroll over markedet har alltid vært platebransjens strategi. Små uavhengige platebutikker, små uavhengige plateselskaper, musikere og komponister utenfor maistream musikkmarked, disse som i all hovedsak står for bredden og nyskapingen i musikk har alltid fungert på tross av den etablerte platebransjen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Musiker - 9. februar, 2011 at 14:32
  15. Meget interessant, rykende fersk rapport, orker ikke oversette…

    FORGET ABOUT BUYING MUSIC ONLINE — PEOPLE DON’T EVEN WANT TO STEAL MUSIC:
    By Matt Rosoff: http://www.sfgate.com.

    Music piracy used to be a big deal, but nowadays most pirates don’t even bother. Envisional, which helps companies prevent brand fraud, counterfeiting, and piracy, was recently commissioned by NBC Universal to look at the use of copyrighted material on the Internet.
    The company looked at 10,000 files managed by the PublicBT BitTorrent tracker, and found that only 2.9% of them were music. That’s way behind porn videos (35.8%), feature films (35.2%), and TV shows (12.7%). Even generic non-gaming software sparked more interest, with 4.2% of all pirated files. In other words, people most don’t care about music enough to pirate it. Although at least music came in ahead of anime.

    Last ned rapporten her:
    http://documents.envisional.com/docs/Envisional-Internet_Usage-Jan2011.pdf

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Stian - 9. februar, 2011 at 14:44
  16. Hva med å tilby flac eller andre lossless format på sider som Platekompaniet osv. Mange av de som laster ønsker lokal samlinger. Da er flac osv et krav fra min side ihverfall. Bruker noe penger på Platekompaniet.no men med lossless ville jeg brukt mye mer…..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bertil - 9. februar, 2011 at 15:02
  17. Et eksempel på at det går an å distribuere musikken sin selv er faktisk The Smashing Pumpkins. Deres nye album Teargarden By Kaleidyscope blir gitt bort gratis på bandets webside. De legger ut en ny sang ca annenhver måned, og for hver 4 sang lages det en fysisk EP som kan kjøpes av fansen som vil ha et fysisk produkt, og de er ikke på noe plateselskap lenger… Penger tjener de på turnering og EP salg til blodfansen. Resten kan laste ned de nye sangene gratis!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Thomas - 9. februar, 2011 at 15:23
  18. Vel, jeg ønsker å kjøpe flac. Lossless. Hva gjør musikkbransjen for å hjelpe meg med å bruke penger på de? Null og niks. Eneste nettsiden jeg vet om er gubemusic.com, og der er det bare noen relativt få cd’er jeg er interessert i. De er forøvrig kjøpt også.

    Musikkbransjen er en gjeng sirumpa surrebukker. De skjønner overhodet ikke at tiden med 100% kontroll og melking av kundene i alle ledd er over. Jeg vil kjøpe musikk uten sperrer, kvalitetstap og uten plunder. Hvis jeg ikke får det så laster jeg ned heller.

    VÅKN OPP !

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sindre - 9. februar, 2011 at 15:59
  19. Pinlig av musikkbransjen!

    Er som om oslo sporveier skulle tvinge kundene til å bruke hest og kjerre! Faktun er musikkbransje – vi gidder ikke eie musikk, vi gidder ikke å kjøpe cd- tullet deres. Anleggene våre dundrer i vei på Spotify og Wimp ig vi betaler gjerne en hundrings eller to i måneden.

    Dersom dere ikke kan leve med dette – så DØ!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Elvis aron - 9. februar, 2011 at 17:17
  20. ja tiden forandrer seg også innen musikkbransjen. kansje det er slutt på å bade i svinedyr champis og kjøre biler med diamantbelagte felger. er det synd?.
    oprinnelig var vel musikerene interesert i å spre budskapen i sangen og helst til flest mulig, så var det noen som ble motbydelig rike på det og nå må de finne på noe nytt og bra nok til at vi gidder å betale luksusen eller finne en annen jobb.
    musikere kan tjene på å skrive låter og å framføre dem.

    film er best på kino har jeg hørt i alle år. vell om det er tilfelle så tjener de vel nok på kinoene. og igjen er de skuespillerene så flinke at de fortjener å ha 10 kjempe villaer egne fly osv. ?.

    det er markedet som bestemmer hva det vil ha. og teknologien har flyttet markedet fram til at det er mange unødvendige ledd før låta blir hørt av lytteren.

    dere får holde konsert å faktisk jobbe litt for gryna. det holder ikke å lage en låt, gi den ut og vente på at millionene skall trille inn.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    nye tider - 9. februar, 2011 at 19:24
  21. Tja ikke uventet det som skjer nå med plaatebransjen. Den suppegjengen som har vært mest opptatt av å jobbe imot utviklingen og motarbeide fremskritt kan takke seg selv. Ved å gnåle og mase i alle aviser og tva kanaler i 15 år om alle pengene de taper på mp3, fildeling og pirater. Ikke et eneste seriøst forsøk på å drive nytenking har bransjen klart på 15 år. Ikke en ny tanke.
    Det vi ser i platebransjen vil være pensum på alle verdens universiteter og høgskoler om noen år. Det vil bi utarbeidet uttallige case der de ser på hvordan slett ledelse, feilslått strategi, arroganse og et sykt pengeforbruk på advokater, lobbyister etc har ført til endringer i bransjen og avsatte ledere.

    Fremfor å tenke nytt og endre seg i takt med verden rundt og forbrukerne valgte bransjen å forholde seg passive. Paranoiaen om den nye digitale hverdagen skremte vannet av bransjen. Gangsynet forsvant og ble erstattet av hat og blindt raseri. Nytenking og innovasjon var fraværende. Forbrukerne ble satadig mer lei gnålet til bransjen, i allefall de store massene endret sin mediehverdag. Musikk har ikke lenger den plassen i livet til folk som for 20-30 år siden. Det finnes annen underholdning som mange foretrekker fremfor musikk idag. Men det legges aldri vekt på i eventyrfortellingene til bransjen om hvorfor de taper penger. Når bransjen også unngår å ta sine kunder på alvor og faktisk selv blir lovbrytere (sony og rootkit) i sin panikk for å gjøre vår musikkhverdag vanskeligst mulig, ja da blir vi forbrukere dritt lei til slutt. Har en svær cd samling på godt over 1000 stk. Men den siste platen ble kjøpt for ca 8-10 år siden. Etter en uendelig lang og kjedelig prosess med å rippe musikken havnet platene i kjelleren og der har de bodd siden. Trolig kommer de aldri opp fra det mørke hullet.

    Forstå meg rett, jeg betaler gjerne for musikk jeg liker. Men jeg forlanger å eie den musikken jeg kjøper. Jeg forlanger å kunne spille den i blien, på pc, mp3 spiller mobil og også å oppbevare musikken i et format som som ikke har redusert kvalitet. Men kan jeg kjøpe musikk i feks flac? Nei…….og jeg nekter også lock-in slik som Itunes store og likenende kvalme forsøk fra de griske svin. Jeg vil eie kjøpt musikk og jeg vil bruke musikken der jeg synes det passer. Jeg skal ikke trenge å bruke en hel uke å å lete oppskrifter på nettet om hvordan man kan fjerne diverse sperrer på lovlig kjøpt musikk slik at jeg også kan spille min musikk feks i bilen.

    Selv har jeg vært betalende medlem på sptify siden tjenesten kom. Det er en brukbar tjeneste, men den er faktisk bregrenset og også det er må bransjen takke seg selv for. De klager om manglende inntjening fra blant annet Spotify og trekker flere artister og album vekk fra slike tjenester. Atter en gang så skyter bransjen seg selv i foten. Hurtig profitt er eneste tanke i de enkle hodene i bransjen. Og fossilene ser ikke at når de begrenser utvalget på spotify og liknenede tjenester så er det også mange som ikke ser verdien av å betale for tjenesten.

    For 7-8 år siden var det en russisk nettsted som lovlig solgte musikk online. Disse russerne skjønte hva folk ville ha og ga dem det. De betalte avgifter til den russiske varianten av Tono. Utvalget var enormt og det å handle musikk var superenkelt. Kundene kunne kjøpe musikk per album, eller kun enkeltlåter om de ønsket det. Vi kunne velge om vi ville ha små filer som gikk raskt å laste ned, eller fullkvalitets filer som ikke hadde tap av kvalitet. Det lille russiske nettstedet fikk mange milliner brukere i løpet av kort tid. Og folk betalte gladelig. Hvorfor kan man spørre? Var musikken billig? Vel ja prisene var lave, men det var nok ikke eneste grunnen til veksten av allofmp3.com. Hovedårsaken til veksten var nok at det var så enkelt å handle musikk online hos allofmp3.com. Utvalget var enormt og vi fikk velge kvalitet selv. Dessuten distribuerte de musikk legalt i henhold til russisk lovgivning og kundene trengte ikke være pirater. Dessuten ble kundene satt i fokus. Vi fikk velge ut dårlige sanger fra album vi kjøpte. Eller vi kunne handle hele discografier til nye artister vi oppdaget, og som ble oppdaget kun fordi vi hadde råd til å kjøpe mange enkeltlåter av de annbefalingene man fikk når en handlet. Var jo også slike enbefalinger som at «kunder som kjøpte den låten likte også.»….når en enkelt låt kunne koste ned mot en krone eller 5 så kunne en godt kjøpe noen ekstra låter. Og vi gjorde det. Flere og flere av oss. Utvalget av musikk var også gigantisk og det gjaldt de aller fleste sjangere. Og jeg oppdaget stadig nye sjangere og nye band. Og butikken fylte stadig på med nye artister.

    Men hva gjorde den fordømte platebransjen? Jo de mente betalingen de fikk for musikken var for lav. Til tross for at betalingen var i henhold til russisk lov. Platebransjen ville diktere grunnloven i russland. Vel først forsøkte de den gode gamle taktikken med å saksøke nettbutikken. Bransjen tapte. I 3 rettsinnstanser om jeg husker korrekt. Plutselig en dag jeg skulle handle musikk fikk jeg ikke gjennomført transaksjonen. Platefossilene hadde lagt bredsiden til og tvunget Visa, mastercard og de fleste andre betalingsløsninger til å nekte å overføre penger til en helt lovlig form for handel. 3 tap i russisk rettsaler viste jo at platebransjen hadde feil. Til tross for dette klarte platebransjen å diktere hvordan Visa, Mastercard et.al. skulle drive sin forretning. Snakker om gjennomslagskraft.

    Vel bransjen lo høyt og godt og trodde de en gang for alle klarte å knuse russerne. Men de gjorde som flere før dem og undervurderte folket i øst. Smarte løsninger med diverse forhåndsbetalte kort begynte å dukke opp på online auksjoner og musikkelskere kunne igjen handle musikk på nettet uten begrensninger.

    Da svartnet det for bransjen og nå måtte de lete fram kanonene. De brukte sine beste menn på krigen mot russerne og krevde inn tjenester fra enhver journalist og medieperson verden over. Det ble skapt et bilde av russisk mafia og at roten til alt ondt kom fra denne musikkbutikken på internett. Via lobbyister klarte de til slutt å presse russland til å endre sin grunnlov. Genitrekket til platebransjen var å få to europeiske giganter med på laget. Tyskland og Frankrike lovet begge å trenere ethvert fremtidig forsøk fra Russland til å bli en del av EU om ikke Russland endret grunnloven slik patebransjen øsnket. Som kjent holder det at et medlemsland nedlegger veto om et nytt medlemskap og da er slaget tapt. Så ikke bare klarte de å knuse allofmp3.com. Platebransjen fikk endret grunnloven i Russland. De hadde også makt nok til å få to svære europeiske land til å være løpegutter for en overbetalt og grådig bransje.

    Så kommer jo spørsmålet. Lærte bransjen noe av kremmerne fra Kreml? (ordspill poeng?) Svaret er NEI.Og tenk om bransjen hadde brukt bare en liten del av den summen de la ned i krigen mot kremmerne fra Kreml på å utvikle et eget liknende konsept. Men nei. Den dau i dau kan jeg fotsatt ikke kjøpe musikk like enkelt og i den kvaliteten jeg ønsker. Og det er nå mange år siden bransjen vant akkurat den krigen.

    Det gjør faktisk ingenting at bransjen sliter. Der har de for årevis med arroganse og maktutøvelse. Og selv er jeg kjempefornøyd for de blir stadig bedre og flere konserter også i lille Norge. Musikk vil det alltid være et marked for. Og selv i dagens digitale internettsamfunn vil vi ha behov for underholdning og idoldyrkelse. Musikere trenger ikke frykte fremtiden. Det er fortsatt uoppdagede ikoner sittende i slitte sofaer og med kassegitar eller trommemaskiner som venter på å bli oppdaget. Og musikerne har nok på mange måter en enklere fremtid i møte. For med fildeling, last.fm, spotify så hører vi nå mer variert musikk enn noen gang. Vi oppdager stadig flere «ukjente» artister og utvider vår musikalske horisont. Og jeg betaler gladelig både 500 og 1000 kroner for å gå på konsert med dyktige musikere. Men for den stadig mer gråhårede platebransjen så ligger det jo lite penger i konserter. Flott sier jeg. Tilpass til dem de griske svina.

    Hva da med markedsføring og promtering av smale band og nye artister? Vil kanskje likevel sluttbrukerne av musikk bli taperne? Nei. Svaret er enkelt. Selv om de fleste store plateselskaper skulle gå belly-up er det ingen krise. Det vil bare bli en ny platebransje. Kall det gjerne platebransjen 2.0. Og der vil produktutvikling og kundefokus stå på agendaen. Og artistene vil fortsette og sende inn sine demoer. For en ting er sikkert. Vi må underholdes og vi trenger alle helter. Det vi ikke trenger er en kynisk, grisk og fordyrende bransje.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Indignert - 9. februar, 2011 at 19:38
  22. Hmmmm… Det mangler noen fundamentale fakta både i artikkel og i stor grad i de fleste kommentarene. Det stemmer at bransjen har driti seg ut men at alt er så enkelt og svart/hvitt med ymse tolkninger er feil. Og bruken av verdenskjente artistnavn som eksempler på hvor bra man kan gjøre det uten bransjen holder ikke. Bare tenk på alle de fantastisk bra bandene og artistene du ikke har hørt om enda. Faren er nok at du aldri kommer til å gjøre det heller. Your loss? I think so… Jeg gidder ikke å gå inn på det. Dette er det veldig enkelt å sette seg inn i på egenhånd. Og aller helst, spør en ung musiker direkte, en som kjemper for å bli hørt og som strever for å få råd til å spille rundt om kring.

    Og før en eventuell flaming starter her; jeg sjekker ikke tilbake her so bare la det være. Jeg bare vil gi deg som på død og liv skal mene noe om dette et råd: Les Appetite For Self Destruction av Mark Knopper. Den forklarer en del rundt bransjens forfall på en god måte. Den forteller også hvordan det går med artistene, særlig de nye, og hvordan bransjen har vært viktig.

    Uten kunnskap har man ingen diskusjon. Og jeg gidder ikke lenger diskutere med intetanende idioter.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Song Songalong - 10. februar, 2011 at 20:38
  23. Song Songalong – Er du en tulling?
    Tenk på alle artistene som kommer opp og frem NETTOPP pga last.fm, spotify, bit-torrent og også fildenling. Og etablerte artister besøker endelig lille Norge også på sine verdensturneer. Om du ikke var klar over det så er det på turneene artistene blir millionærer. Så noen fat-cats i bransjen blir uten jobb? Big freakin deal. De samme fat-cats er jo innkompetente i jobben sin og da blir avgang en naturlig konsekvens av feilslått strategi, manglende innovasjon og ignorering av kundenes behov.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Indignert - 12. februar, 2011 at 08:46
  24. Indignert – Er du en tulling?

    Jeg sa jeg ikke kom til å sjekke tilbake hit men dumpet innom og så svaret ditt. Jeg skal ikke kverrulere med deg og si at du har feil, for det har du faktisk ikke. Mitt første innlegg her sikter til mangelen på kunnskap folk sitter med i debatter rundt dette – noe ditt innlegg i høyeste grad demonstrerer. Som sagt, jeg sier ikke at du har feil, men du har et ensidig syn på saken og det fører ikke noe sunt inn i debatten. Du kom med et typisk fildeler/fjortis svar, vel formulert for så vidt (du har vel trent mye).

    Som sagt, les deg opp på temaet så kan vi snakkes videre.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Song Songalong - 14. februar, 2011 at 15:06
  25. Song Songalong – er du bransjemann eller?
    Det virker jo slik. Eller har du bare falt pladask for all propagandaen fra underholdningsindustrien?

    Blir latterlig å kalle innleggene mine unyansert. Jeg har premium abb. på Spotify. En platesamling på over 1.000 CD plater. Utallige hyllemeter med DVD og Blue Ray. Ja liketil pappekser fulle av gamle Laserdiscer. Jeg har nok lagt ned adskillig mer kroner i min hobby de siste 20 årene enn det de fleste gjør. Og det er akkurat det som gjør meg kvalifisert til å omtale bransjen slik jeg gjør. Idag er det faktisk langt enklere for sluttbruker å laste ned en film fremfor å kjøpe filmen. En kjøpefilm må du enten fysisk ut i butikken for å handle eller stikke på posten når du skal hente dine online kjøp. Og på toppen av det hele så er filmene forurenset med reklame og dritt. Filmer du har betalt FULL pris for. Meningsløst er det. Underholdning bør være enkelt. En onlinestore som lar deg kjøpe og laste ned filmer. Til odel og eie. Skal love deg mange vil omfavnet tilbudet. Men bransjen nekter jo konsekvent og fornye seg. Og da bør de rett og slett bare holde kjeft. Fildelingen er i veldig stor grad selvforskyldt for bransjen. Men alt bransjen gjør er å klage over alle pengene de taper. Du kan ikke forvente forskjellig resultat om du forsetter å gjøre de samme tingene.

    En helt annen ting er jo at vi allerede betaler avgifter til bransjen for piratkopiering i form av avgifter på blande cdplater etc. Slik har det vært i mange år. Men det glemmer bransjen å fortelle om. Så deler av “tapet” fra fildeling er bransjen allerede kompensert for.

    Mener du at vi feks lille Norge skal fortsatt være en annenrangs nasjon når det kommer til underholdning? Er det riktig av bransjen å lansere tv-show/serier/filmer etc lenge etter at større land er ferdig både å se underholdningen men også å debattere den? Hvor spennende er det å se filmer/TV-serier som du vet plottet i fordi alle nettsteder har skrevet om det i 6-12 måneder?

    Eller mener du kanskje bransjen har rett til å installere root-kits på pc’en min om jeg putter inn en ny-innkjøpt original CD plate?

    Eller hvorfor skal det være slik at for å se en original DVD film så må jeg slite med masse reklame på et produkt jeg faktisk har kjøpt og betalt? For å ikke snakke om anti-piracy kampanje? Har jeg kjøpt et produkt legalt så forventer jeg å kunne bruke produktet uten unødig STØY jmfr reklame. Jeg forventer å kunne se DVD på Linux såvel som på DVD spilleren på TV’en. Men å se film på Linux var jo feks ikke mulig takk til bransjen, før DVD-John ordnet den saken.

    Det eneste gode med bransjen er at enkelte artister får backing. Reklame, markedsføring etc. Men akkurat den biten kan jo andre enn dagens underholdningsbransje klare like elegant.

    Jeg ser absolutt ingen nedsider om mastodantene i underholdningsbransjen går dukken. Faktisk ville det vært en gledens dag for meg og mange med meg. For da ville det oppstått underholdningsbransjen 2.0. En ny og mer kundeorientert bransje. Og det er akkurat det vi trenger.

    Så Song Songalong. Kanskje du selv skal åpne øynene og se verden en gang til fremfor å rope til alle som har endre meninger enn deg at de tar feil, er kunnskapsløse eller tendensiøse? Kanskje du bør pusse brilleglassene og se verden slik den faktisk er? For et uomtvistelig faktum er at bransjen fortsatt lever i den villfarelsen at de kan opptre slik de gjorde med stor suksess i 1960-1990 årene. Verden har gått videre og det er på høytid at også fossilene i bransjen innser at hentesveis er like utdatert som de gamle forretnings-modellene bransjen fortsatt følger.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Indignert - 14. februar, 2011 at 18:13

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00