Her kommer knappekrigen

Google +1 mot Facebook +2.

Det kunne nesten vært aprilsnarr, men både Google- og Facebooknyheten var for tidlig ute til det.

Først kunngjorde Google sitt nyeste trekk for å bli mer sosial, Google+1:

En liker-funksjon for søkeresultater og annonser som veldig overfladisk kan sammenlignes Facebooks Liker-knapp.

Google

Har en av dine Google-kontakter trykket +1 for et søkeresultat eller en annonse vil du med den se anbefalingen deres ved lignende søk når funksjonen blir operativ.

Ville ikke det være fantastisk å endelig få muligheten til å «like» en annonse?

Ikke det? Jeg må innrømme at jeg, som den britiske bloggeren Malcom Coles, ikke helt klarer å forestille meg hvem som drømmer om den muligheten.

Bortsett fra kanskje annonsørene, selvsagt.

Men med den risikerer vi at søkeresultater blir enda mer subjektive enn i dag.

Allerede nå får du Google-resultater tilpasset hva du og kontaktene dine søker mest på. Jeg synes den utviklingen er problematisk, ikke minst fordi utviklingen med +1 kan åpne for misbruk fra kommeriselle aktører som vil «game» systemet.

Men forløpig vil ikke Google gjøre noe med dataen fra +1 funksjonen, som til å begynne med bare skal testes ut på en liten prosent av det amerikanske markedet, utover å observere resultatene.

I kjølvannet av Googles +1-lansering  kom nyheten fra Founders Daily om at Facebook intensifierer «knappekrigen» med Google og lanserer Facebook +2-knappen i sann Facebook-ånd:

«Facebooks +2 knapp gjør dobbelt nytte ved å “Like” en side og samtidig sende over alle dine personlige data direkte til de som eier nettsiden.  – Hvis du virkelig liker et selskap vil du vel bare sende dem all din private, personlige informasjon med en gang, vil du ikke?» siterer Founders Daily Paula Jenkis, en PR-sjef i Facebook, på.

Det er selvsagt en spøk. Selv om den ble publisert før klokka tok oss over fra 31. mars til 1. april.

Men under både Facebook +2-humoren og Googles +1 ligger det mye alvor.

Både i at Google nok en gang prøve å legge til det sosialt elementet de hele tiden har manglet i kampen med Facebook – som gjerne vil bli den eneste portalen du trenger til alt du finner  internett – og i hvordan Facebook stadig sitter på mer og mer og mer av våre personlige data.

Det er selvsagt data vi selv har gitt dem, men Facebook er jo kjent for stadig å endre personvernsinnstillingene sine slike at vi oppdager at vi deler mer enn hva vi i utgangspunktet sa oss villig til.

En av de bedre illustrasjonene på det er denne videoen fra The Onion, hvor både Facebook og Twitter avsløres som tjenester som hele tiden har blitt drevet av det amerikanske etterretningsbyrået CIA.

Spionsjefene sier seg veldig godt fornøyd over hvor ufattelige mange data de får fra Facebook-brukere, mens CIA-operasjonen Twitter derimot ikke har resultert i noen brukbare data overhodet…


CIA’s ‘Facebook’ Program Dramatically Cut Agency’s Costs

Apropos Google og Aprilsnarr, Internasjonalt utroper SearchEngineLand Google til årets aprilspøk-vinner i nettbransjen. Søkemotorgiganten har opptil flere morsomme videoer ute i anledning dagen…

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00