Nok et selvmål for platebransjen?

Risikerer å vri nakken om sitt beste håp til frelse.

Digitale musikktjenester som Spotify har gjort noe platebransjen gjør lurt i å bite seg merke i:

Med en million betalende abonnenter har de vist at de kan få digitale musikkabonnement til å fungere. De viser vei mot nye, levedyktige inntekstmodeller i en digital verden.

Tall fra bransjeorganisasjonen IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) viser at Spotify nå er den andre største kilden til digitale inntekter for europeiske plateselskaper, melder Guardian.

Derfor var det med en viss uro jeg leste at det sannsynligvis var de fire store – Sony, EMI, Warner Music og Universal Music Group – som tvang Spotify til å innskrenke hvor mye musikk gratislyttere får tilgang til.

Når betaler jeg gladelig 99 kroner i måneden for fullt abonnement på en tjeneste som Spotify – det er den absolutt verdt.

Men plateselskapenes maktdemonstrasjon viser hvor lett det er for platebransjen å tvinge sitt utdaterte verdensbilde nedover hodet på de som tar utgangpunkt i den verdenen de lever i – og ikke bare i den de skulle ønske de levde i.

I dag er vi på vei fra en fysisk til en digital verden.

Det eneste som kan tvinge den voksende gruppen av musikkentusiaster hektet på digitale tjenester til å kjøpe fysiske musikkalbum i form av CD-er igjen, er radikale lovendringer. Og selv da vil det være vanskelig å stoppe alle de som laster ned ulovlig og i tillegg finner smarte måter å skjule sine elektroniske spor.

Alle innholdsbransjer – enten det er musikk, film, medier eller forlag – er nødt til å forholde seg til den utviklingen om de skal ha håp om å overleve.

Allikevel ser vi igjen og igjen store innholdsleverandører oppføre seg som det er verden som må tilpasse  seg deres forretningsmodell og ikke omvendt.

Stadig ser vi en av dem rope på lovendringer som kan stoppe Google, stoppe You Tube, stoppe fildelingstjenester, stoppe streamingtjenester – stoppe den digitale utviklingen.

I psykiatrien regnes gjerne manglende evne, og vilje, til å forholde seg til virkeligheten som et klassisk tegn på nevrose.

Så når jeg leser om innholdsbransjen som svinger pisker i forhold til nye, digitale tjenester  blir jeg ofte redd for at det bare er  opptakten til nok en demonstrasjon av klassisk, nevrotisk oppførsel.

Opptakten til nok et nytteløst forsøk på å tvinge virkeligheten til å tilpasse seg et utdatert verdensbilde.

Et nytteløst forsøk som risikerer å ta knekken på nye, sårbare digitale satsninger som viser vei mot fremtiden i prosessen.

Nå behøver det selvsagt ikke å ligge noen stor dramatikk i at Spotify tvinges til å kutte i gratistilbudet sitt.

Et slikt kutt er ikke så drastisk at det behøver å påvirke tjenesten dramatisk på dette stadiet.

Dessuten kan det gjøre den enklere for Spotify å dra i havn lisensavtaler som kan sikre USA-lanseringen de gjentatte ganger har måttet utsette

BBCs godt informerte teknologikorrespondent Rory Cellan-Jones har følgende kommentar om spillet i kulissene:

«Det virker som de opprinnelige lisens-avtalene som gjorde Spotify i stand til å ta av for et par år siden er i ferd med å gå ut – og at noen av plateselskapene i noen av de europeiske landene er i ferd med å bli rastløse  forhold til hvor mye av innholdet deres som gis bort gratis, med minimale beløp i retur….

«…og det er verdt å huske at Spotify er låst i tilsynelatende uendelige runder med forhandlinger med de samme plateselskapene om å lansere i USA,» skriver han.Les hele innlegget her.

Men jeg håper virkelig at Spotify lykkes med å forhandle frem avtaler som sikrer en USA-lansering uten å måtte inngå større kompromisser enn innskrenkninger i gratislytting av typen vi så denne uka.

Jeg tror ikke, som forsiden på den britiske gratisavisen Metro skrek i går, at Spotifys innskrenkninger i gratistilbudet sitt vil føre til mer ulovlig nedlastning.

Men tjenester som Spotify er et av musikkbransjens beste håp om å skape nye, levedyktige inntekstmodeller i en digital verden.

Så la oss håpe at plateselskapene ikke gjør sitt ytterste for å knuse det håpet.

Les også: Festen er over for platebransjen, det er IKKE kake igjen.

Hva synes du?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

2 kommentarer

  1. NRKbetas analyse av platebransjen og salgstall fortjener en lenke:

    http://nrkbeta.no/2011/04/11/platebransjen-festen-er-over-det-er-ikke-kake-igjen/

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Undre - 16. april, 2011 at 18:25
  2. Sant, Undre. Det var en veldig god analyse. Jeg skal legge opp en lenke i posten min nå.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 16. april, 2011 at 19:12

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00