- Facebook er en spionmaskin

Julian Assange advarer mot Facebook, men få gjør det samme stil som satirenettverket The Onion.

Wikileas’Assange vekker nok en gang oppsikt med Facebook-kritikk.

- USA totalovervåker store nettjenester… Hver gang man legger til venner på Facebook så utfører man gratisarbeid for USAs etterretningsorganisasjoner, hevder Assange i et intervju med Russia Today.

Se hele intervjuet her.

Det er ikke første gang Assange er ute med slik kritikk.

Foto: AFP

Foto: AFP


Tidligere har han beskrevet Internett som tidenes beste overvåkningsmaskin, som jeg skrev om her. Da Facebook-sjef Mark Zuckerberg slo Assange i det amerikanske magasinet Times kåring av årets person, karikerte amerikanske NBC Assanges svar slik:

«Jeg gir dere privat informasjon om selskaper gratis og jeg er en skurk. Mark Zuckerberg gir din private informasjon til selskaper for penger og han er ‘Årets Person’,» noe som ikke ligger langt fra uttalelser Assange selv har kommet med.

Jeg er vanligvis ikke noen tilhenger av konspirasjonsteorier, men Assange har absolutt et poeng i at vi ikke vet i hvilken grad amerikanske myndigheter krever informasjon utlevert fra nettjenester som Facebook, Google og Twitter.

Problematikken ble for alvor belyst da Twitter offentliggjorde amerikanske myndigheters krav om innsyn i Twitter-profilene til folk med tilknytning til Wikileaks, noe jeg har skrevet mer om her.

Foruroligende nok, har den populære nettskytjenesten Dropbox nylig endret personvernsbetingelsene sine slik at man nå sier seg klar over at tjenesten vil gi myndighetene tilgang til din Dropbox-konto hvis de mottar et rettslig krav om dette (nok en god grunn til alltid å lese personvernsbetingelsene).

Dropbox lar deg som kjent lagre dokumenter, bilder og musikk i nettskyen, noe som gir tilgang til dette uansett hvilken dataenhet du befinner deg på.

Men en slik tjeneste gjør det også lettere for amerikanske myndigheter å få tilgang til dokumentene dine, siden de slipper å  legge fysisk beslag på datamaskinen din og kan gå rett til Dropbox med krav om innsyn.

Mange slike krav får vi aldri vite om.

Kravet om tilgang på Twitter-korrespondansen til Wikileaks-kvinnene og det islandske parlamentsmedlemmet Birgitta Jonsdottir viser dessuten at amerikanske myndigheter ikke begrenser slike innsynskrav til amerikanske statsborgere.

De fleste av oss har selvsagt få grunner til å være paranoide i forhold til slikt, men det er veldig greit å være klar over.

Av og til blir også en fjær til ti høns, noe briten Paul Chambers har fått erfare etter at han på spøk kom med en bombetrussel mot sin lokale flyplass. Politiet lot seg ikke more,  han ble arrestert og stilt for retten.

De fleste slike trusler kan selvsagt unngås med å bruke vanlig, sunn fornuft, men få har oppsummert personvernskritikken mot tjenester som Facebook og Twitter like godt som det amerikanske satirenettverket The Onion.

De «avslørte» like så godt både Facebook og Twitter som tjenester som hele tiden har blitt drevet av det amerikanske etterretningsbyrået CIA:


CIA’s ‘Facebook’ Program Dramatically Cut Agency’s Costs

Oppdatert 04.03.2011: Se også:
- Next Web (engelsk): Her er det som skjer når politiet krever innsyn i Facebook-kontoen din (de får mer eller mindre all informasjon noensinne postet der)
- Next Web (engelsk): Facebook svarer på Assanges påstander

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

31 kommentarer

  1. Stakkars Assange, har gutten fått for lite oppmerksomhet i det siste? Det virker som at når det har värt stilt rund Assange en uke eller to så kommer han med nye sprell for å få litt oppmerksomhet..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Öjebyn Helgesen - 3. mai, 2011 at 13:18
  2. Nå er det vel ikke nyheter at amerikansk etteretning overvåker elektronisk og telefonkontakt. Echelon og lignende sign-int systemer har eksistert lenge, og det vil være naivt og tro at ikke epost, telefonsamtaler, SMS osv blir scannet maskinelt.

    Man skal vel ikke lenger enn innom Sverige for å oppleve det samme.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Vidar - 3. mai, 2011 at 13:18
  3. vel. det syke er at han har rett.
    google med sitt slagord “dont be evil” ble startet med cia seedmoney om du ikke visste.
    det er ikke bare facebook, apple og google. de er alle råtne epler, serlig bill gates sønn av mennen som startet planned parenthood.

    gates er en av de største eugenesists du vil se i avisene, men det er mange bak ham.

    hele gjengen er noen råtne epler.

    og det er på tide at stoppe dem.

    ang aasange, er ikke i tvil om at han vet at også wikileaks er etablert av cia.
    dette forteller grunnleggerene deg, grunnleggerene som trakk seg da det ble klart hva wikileaks ville bli brukt til.

    men aasange er bare en ussel bonde i “the grand chessboard”

    det er på tide hele gjengen får vite at verdens befolkning ikke følger deres orwelliske eugenesist filosofi.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    the watchmaker - 3. mai, 2011 at 13:39
  4. Mye av dette tok Jonathan Zittrain opp i 2007 (The future of the Internet – and how to stop it), spesielt det som angår nettskyen.

    Det blir et naturlig overvåkingssamfunn hvis ikke politikerne tar ansvar og stadfester rettigheter og regler. Et ansvar de ikke tar, med tanke på DLD.

    http://flagglima.com/2010/12/ditt-liv-i-en-database/

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Vidar Daatland - 3. mai, 2011 at 13:42
  5. Sikkert litt vondt for face book-junkies å lese dette, så best
    å skrive om noe annet ja, mens du og dustevennene dine frivillig legger deg under overvåkningsstaten.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hege - 3. mai, 2011 at 13:49
  6. Løsningen er å ikke bruke Facebook, eller minimalisere hva man gjør der (f.eks. ikke “like” masse sider, ikke ha så mange venner, bruke privatlivsinnstilligene, slette meldinger regelmessig, ikke legge ut informasjon om seg selv, bruke et nøytralt bilde, evt. falskt eller delvis falskt navn)

    Det finnes alternativer. Folk kan ta saken i egne hender og lage sitt eget sosiale nettverk som er mer privat, der du har mer kontroll over egen informasjon. Mange jobber med å utvikle slike tjenester allerede: GNU Social, BuddyPress og Diaspora, f.eks.

    Utviklingen mot bruk av ekte identitet og lagring av informasjon på andres datasentere er skremmende. Folk bør unngå det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anonym - 3. mai, 2011 at 13:52
  7. Hva er problemet med at staten har tilgang til person-opplysninger, jeg personlig er ikke involvert i noen terror-nettverk eller andre handlinger som er imot loven. Dermed er det vel ingen problem i at mine handlinger på internet blir overvåket, jeg antar at situasjonen til de som klager over dette er annerledes?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jonar Mars - 3. mai, 2011 at 13:56
  8. Det er mye sant i dette innlegget. Dessverre.
    Men Facebook har blitt så stort nå, at det er ikke like lett for alle å forlate det.
    Har selv tenkt å gjøre et forsøk nå. Deaktivere meg OG slette profilen min. Se hvordan et liv uten Facebook arter seg..

    Er ellers veldig enig i kommentaren til Vidar Daatland.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bange Anelser - 3. mai, 2011 at 14:02
  9. Assange er en stor mann, en som trengs i denne verden
    The Onion er jo et nettverk basert på ekte nyheter, gjort om til tidenes satire. du bør se filmen de har lagd selv, den er morsom, om du liker en times lang sketch-film med halvkjedlig humor.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    ole - 3. mai, 2011 at 14:03
  10. Bra Hege. Helt enig, men hva er en book-junkie, og hvorfor gjør det vondt for ansiktet? :-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Johnnyphive - 3. mai, 2011 at 14:06
  11. Det var nok sånn de tok Bin Laden.
    “Er hjemme i Abbotta og kjeder meg i villaen min” var det siste som stod på statusen hans….

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Haakon - 3. mai, 2011 at 14:10
  12. Bra vi har en voldtekstforbryter til å vokte folket for de store farene her i verden…..markeringsbehov er det han har !!

    Er du uskyldig, så stikker du ikke av, da forsvarer man seg !!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Balder - 3. mai, 2011 at 14:18
  13. Hei.

    Hvordan kan du påstå at myndighetene får innsyn i DropBox sine arkiver?
    Selv om de får tilgang, så er alt kryptert med AES256, og dropbox har selv ikke mulighet til å åpne innholdet.

    Hva har du å si til dette?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anne olsen - 3. mai, 2011 at 14:19
  14. Til Jonas Mars!
    Det som bekymrer er at motstandere av de fanatisk onde regimene som styrer oss kommer til å bli jaktet ned før sannheten kommer frem. Du lever i en drømmeverden og tror alt som foregår er greit. Revulosjonens tid kommer, og jeg skal være med.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristian Konnerup - 3. mai, 2011 at 14:19
  15. @Jonar Mars: Det blir vel litt dumt å si at man er kriminell om man ikke ønsker å bli overvåket….

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jonar Idiot - 3. mai, 2011 at 14:24
  16. Anne: Hvis du leser Dropbox’ Privacy Disclaimer nøye er den nå oppdatert slik at selskapet “may disclose to parties outside Dropbox files stored in your Dropbox and information about you that we collect when we have a good faith belief that disclosure is reasonably necessary to… comply with a law, regulation or compulsory legal request”.

    “If we provide your Dropbox files to a law enforcement agency as set forth above, we will remove Dropbox’s encryption from the files before providing them to law enforcement,”

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 3. mai, 2011 at 14:25
  17. @Anne Olsen:

    https://www.dropbox.com/terms/#security

    Compliance with Laws and Law Enforcement

    As set forth in our privacy policy, and in compliance with United States law, Dropbox cooperates with United States law enforcement when it receives valid legal process, which may require Dropbox to provide the contents of your private Dropbox. In these cases, Dropbox will remove Dropbox’s encryption from the files before providing them to law enforcement.

    Dumt å uttale seg om noe man ikke vet noe om.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Joakim - 3. mai, 2011 at 14:27
  18. Det er verdt å nevne at det finnes mange gode alternativer til Dropbox: http://alternativeto.net/software/dropbox/?platform=linux

    Og at det er mange som jobber med å lage gode alternativer til Facebook og Twitter. Mange av disse alternativene er laget på en sånn måte at ikke all informasjon trenger å samles på ett sted, men at det kan være spredt utover (f.eks. at du kan installere din egen på egen maskin), men likevel følge alle vennene dine uansett hvor de er. Eksempler på dette er Appleseed, Diaspora, Friendika, OneSocialWeb og mye mer. Ett alternativ til Twitter som fungerer bra nå er StatusNet. Den kan brukes på f.eks. http://identi.ca, http://brainbird.net, eller mange andre steder: http://status.net/wiki/ListOfServers

    Kanskje det mest spennende prosjektet akkurat nå for å lage alternative sosiale nettverk som ikke er styrt av et firma, og som bryr seg om personvern og er vanskelig å sensurere er FreedomBox: http://freedomboxfoundation.org/

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    børge / forteller - 3. mai, 2011 at 14:35
  19. Dropbox.

    Hvis man er avhengig av og måtte lagre filer ute i den store verden uten og ha kontroll over de selv sånn man vil ha hvis man har en egen hd som er koblet opp mot nettverk og internett som man da har kryptert adgang til.

    Det du bør gjøre når du bruker Dropbox er og kryptere filene dine før du legger de ut dit, veldig mange fine programmer som krypterer filer for deg om du da ønsker og bruke drop box… Alternativ.

    Når jeg bruker og måtte lagre ting jeg trenger og få tak på igen, så bruker jeg som skrevet lenge opp en hd som står hjemme og som jeg kan koble til ved hjelp av program som ligger på nett å det fungerer bedre en drop box.

    Hvis man tenker brann osv sikkerhet så kan man koble opp denne hos noen man stoler på (Mor, Far, Bestemor etc) så kan man legge backup osv dit.

    Men når det kommer til kryptering av filer som jeg nevte så finnes det ingen ting som ikke kan dekrypteres, enkelte ting tar bare litt lengere tid en andre ting.

    Dette er vel dog mit syn på saken.

    Øyvind

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    øyvind - 3. mai, 2011 at 14:48
  20. Det er et problem at staten eller andre kan overvåke mange mennesker så enkelt. I prinsippet burde de bare overvåke dem som gjør noe galt. En annen sak er jo hva som skjer hvis noen rapper din identitet og man plutselig skal bevise sin uskyld

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jadda - 3. mai, 2011 at 14:53
  21. @jonar

    sånne som deg gjør meg kvalm… ingen har rett til å vite alt du gjør det er faen meg INGEN annens sak en din egen. Er du virkelig så naiv at du tror alt dette er kun for å se om du bedriver terrorhandlinger? Forferdelige ting har skjedd i alle tider, bare fordi det nå blir kalt xXTERRORHANDLINGERXx gjør det ikke noe mer riktig å se på hele verden som en mistenkt. Jeg vil heller dø enn å la total overvåkning komme over verden. Tidligere generasjoner ville snudd seg i graven hvis de ser hva verden har blitt til. At det finnes folk som villig nikker ja til DLD gjør vondt langt inne i sjela, at folk kan være så ufyselig naive………………………………….

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Karl - 3. mai, 2011 at 15:04
  22. Bortsett fra at Julian er en spesiell fyr med godt utviklet paparnoia, har han nok rett når det gjelder teitboka. Det er klart alle lands etterretningsorg. holder et godt øye med hva som foregår der…….

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Per Pleks - 3. mai, 2011 at 15:11
  23. hei jeg heter mia og er 14 år. Facebook er veldig kult og sånn fori man kan se hva vennene gjør også kan man se bilder og masse mer kult. Alle vennene mine bruker det og det gjør alle på skolen min og. Facebook er det beste på internett ihvertfall nå som nettby er slutt.

    HELVETE EG HATER FACEBOOK OPPSTYRET; få dere et liv og surf porno igjen, jisesssss

    EG BLIR SÅ FORBANNA,

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    mia - 3. mai, 2011 at 15:43
  24. The Watchmaker:

    Hvorfor må du blande NWO og eugenikk inn i dette? Innlegg som det du har skrevet her får den gjennomsnittlige facebook-bruker til å tro at man må være helt virkelighetsfjern for å tro at internett kan misbrukes av myndighetene.

    Det Assange sier er i stor grad selvsagt. Bare det å ha en liste over alle dine bekjentskaper er jo i seg selv en erstatter for det som tidligere var tidkrevende politiarbeid.

    Blir noen i vennelisten din tatt for en kriminell handling, som ved f.eks narkotikaforbrytelser, kan du banne på at myndighetene sikrer seg all informasjonen om hvem denne personen har kontakt med, inkludert deg selv.

    Eller i en hypotetisk, dystopisk situasjon, hvis en av dine venner innehar politiske holdninger uholdbare for myndighetene, blir du også umiddelbart mistenkt.

    Men å gå til det steget, som du gjør, å hevde å vite motivasjonen bak den nåværende utnyttelsen av folks uvettige internett-bruk, det har du ingen dekning for å hevde. Så vennligst avstå fra å fremstå på den måten du gjør, for det kan skade saken din (vår) mer enn den gagner den.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Rolfkake - 3. mai, 2011 at 15:58
  25. Folk får også huske at det er ikke mere en ca 30 år siden norske myndigheter drev systematisk avlytning av norske borgere på grunn av deres politiske ståsted.
    Og vi mister rettigheter i henhold til politi og påtalemyndigheter i et skremmende tempo.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Xriz - 3. mai, 2011 at 16:51
  26. Såførgelig, Assange går til russland å snakker stygt om USA, mannen er ikke noe mer en en forædrisk spion.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Karl-johan - 3. mai, 2011 at 16:52
  27. Greit nok at en kan “melde seg ut” av Facebook o.l. men informasjonen er lagret på en disk og jeg tviler å at utmelding sletter dataene dine.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Odd - 3. mai, 2011 at 17:04
  28. Öjebyn Helgesen.

    Det er nok heller stakkar deg, for det han sier er jo sant.
    Facebook er spionprogram.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    ola - 3. mai, 2011 at 17:19
  29. Det har vært advart mot facbook og slike steder i laaange tider nå. Så hvorfor dette er en nyhet begriper jeg ikke.
    Det er mange land OG personer som snoker til seg informasjon fra disse stedene om vi vil eller ikke. Valget er enkelt det, styr unna slike “samlesteder”. og kjør Tor..så kanske du unngår allt for mye lagret i “spidernet”.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lite nytt i denne saken - 3. mai, 2011 at 17:49
  30. I denne “Fagre Nye Verden” (Huxley) hvor big “brother” (Orwell) vokter deg ville Hitler, Stalin og alle døde diktatorer stortrives mer er der ikke at sige om det. Jo lidt mere må siges – det blir værre ennu om 50-100 år får alle en datachips indsat i kroppen ved fødslen og så – farvel til alt hvad vi i dag anser som demokratiske rettigheder og friheter – Jeg syntes synd på mine oldebarn og tipoldebarn, men på den annen side, de siste vil jo aldrig ha kjendt til annet enn det totale overvåkningssamfund for det bliver resulatet av at give fanden “myndigheten” en lillefinger.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Peter Munk - 3. mai, 2011 at 19:58
  31. Er noen uenig i det jeg sier er det blot at se hvordan våre personnummer flyver rundt i samfunnet og bliver brukt av alle mulige instanser og firmaer der egentlig i udgangapunktet ikke skulle ha tilgang til det 11-cifferte tal, og da det ble innført garanterete “myndighetene” at det aldri kunne komme på avveie – men???

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Peter Munk - 3. mai, 2011 at 20:10

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00