Musikkrig i nettskyen

Nye Spotify-tjenester gjør mer enn å utfordre Apple.

Spotifys nylanserte tjenester er godt nytt for oss som forbrukere på mer enn et nivå.

Det er sant at Spotify, med muligheten for å kjøpe musikk og overføre den trådløst til iPhone/iPod uten å gå veien om iTunes har lansert en fullblods iTunes-utfordrer.

Men vel så spennende er det at det svenske selskapet ser ut til å ha fått på plass en lisensieringsavtale med plateselskapene som åpner for helt nye muligheter.

Slik fungerer det

Resultatet er at Spotify nå lar deg kjøpe enkeltsanger, album eller spillelister du selv har satt sammen i form av MP3-pakker:

Her kjøper du kreditt til å laste ned sanger for odel og eie

Her kjøper du kreditt til å laste ned sanger for odel og eie

10 nedlastninger, eller spor, for 99 kroner (9,90 per spor), 15 sanger for 129 kroner (8,60 per spor), 40 sanger for 299 (7,48 per spor) og 100 sanger for 599 (5,99 per spor).

Med andre ord får du større rabatt jo flere nedlastninger du kjøper samtidig. Du kjøper i realiteten kreditt til å laste ned et gitt antall sanger, og velger selv hvilke sanger du vil kjøpe med kreditten.

Men kreditten du kjøper løper ut etter en viss periode, i utgangspunktet 30 dager, så det lønner deg å lese vilkårene for dette nøye slik at du ikke kaster bort penger på kreditt du ikke får brukt.

Sangene du laster ned med kreditten eier du derimot for evig og alltid.

En modell som tar høyde for tiden vi lever i

Med det har Spotify

1) Satt sammen en prisstruktur som er konkurransedyktig med Apples iTunes,

2) Fått på plass en lisensstruktur som tar høyde for at forbrukere ikke kjøper et helt album av gangen lenger, men bare de enkeltsangene de liker,

3) Unngår etter eget utsagn å gå med tap for rabattene de gir,

4) Unngår uendelige søksmål fra musikkbransjen.

De siste to poengene er viktig i det store bildet.

I motsatt ende av skalaen har du nemlig Amazons MP3 Butikk strategi, hvor Amazon regelmessig gir rabatter på sanger og album men selv tar tapene for å promotere tjenesten.

Dessuten ble selskapet møtt med trussel om søksmål fra platelselskaper med en gang de lanserte sin nye lagringstjeneste på nett, Amazon Cloud, som bare lar brukerne lagre musikk de allerde eier i selskapets nettskytjeneste.

AmazonCloud

Et minefelt

Med Spotifys nye tjenester får du også tilgang til musikk du allerede eier og har lagret på PC, iPhone eller iPod i Spotify, men til forskjell fra Amazon Cloud slipper du å laste den opp selv  – og det svenske streamingtjenesten ser som sagt ut til å ha klart å gjøre plateselskapene til allierte

Som kjent er lisensavtaler for både musikkbutikker og musikklagringstjenester på nett er et minefelt.

Selv Apple ryktes å slite med å få på plass de nødvendige lisensene for sin nye lagringstjeneste på nett, som knyttes til selskapets nylige kjøp av nettjenesten iCloud .  Det er ventet at Apple vil lansere sin lagringstjeneste på nett i juni, mens en tilsvarede tjeneste fra Google er ventet denne måneden.

Men en av de størte utfordringene for slike tjenester er lisensavtaler med platebransjen, og det er denne utfordingen Spotify nå ser ut til å løst.

Med platebransjens velsignelse

«Vi brukte mye tid på å lisensiere en ny struktur, noe som tar tid,» fortalte Spotifys produktsjef Gustav Söderström til Music Ally.

«Fordi vi hadde lykkes med å gjøre vellykkede ting med Premium-tjenesten vår, har vi nok tillit fra plateselskapene til at de var forberedt på å gjøre noe nytt. Plateselskapene er virkelig spent på dette. Mer enn 200 millioner spillelister med musikk folk liker har blitt laget på Spotify. Det er en god ide å gi brukerne en strømløs kjøpe-erfaring og en god pris på det,» sa han.

Söderström medga at til nå hadde muligheten til å kjøpe musikk i Spotify vært en ganske dårlig opplevelese, og påpekte at brukerne nå vil kunne kjøpe all musikkken tilgjengelig via streamingtjenesten. Selskapet tar allikevel forebehold i brukerbetingelsene sine om at ikke alle spor er mulig å kjøpe.

SpotifyPremium

David mot Goliat

Men med den nye modellen sin har det lille svenske oppstartsselskapet, som er den andre største kilden til digitale inntekter for platebransjen i Europa, med ett fått på plass en modell som ser ut til å kunne konkurrere med de store.

Med nettgiganter som Apple, Google og Amazon – intet mindre.

Inntil denne uken har veldig mye av fokuset rundt lagring av musikk og filer i nettskyen vært konsentrert rundt disse tre gigantene og hvordan de ville søke å utkonkurrere hverandre på dette området.

Nå har Spotify plutsetlig seilt opp som en reell utfordrer.

Det blir selvsagt spennende å se hvordan Apple vil svare på den utfordringen. Men hvis Spotify nå bare får innpass i USA, og lykkes også der, kommer vi kanskje på et tidspunkt til å snakke om den svenske modellen som omsider lyktes med å dra platebransjen med seg inn i digitalalderen…

Hva tror du?

SpotifyLogo

NB! Du kan laste ned den nye versjonen av Spotify her, det ser ikke ut som om den oppdaterer seg av seg selv.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

14 kommentarer

  1. Det som ikke nevnes i artikkelen er at du kan legge inn musikk fra Spotify til iPoden din, ikke bare trådløst men med USB kabelen som følger med også. Det vill si at du kan legge inn den musikken du allerede har i Spotify, kjøpe ny musikk og legge det inn på iPoden uten å bruke iTunes i det hele tatt. (Programvareoppdateringer (til alle iPoder) og programmer til iPod Touch og iPhone støttes ikke) Det vil si at du nesten kan kutte ut iTunes og bare bruke Spotify! iTunes har jo en tendens til å ikke fungere 100% optimalt på Windows PC’er, det henger seg og svarer tregt hvis du har mye musikk, nå kan de med iPod kvitte seg med iTunes og bare bruke Spotify.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Vebjørn - 7. mai, 2011 at 20:31
  2. JADA!! Nå kan Apple gå hjem og legge seg. Dette faens monopolet de har drevet med har ihvertfall drevet meg vekk ifra Apple sine produkter. Kanskje dette endres nå?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anti Apple - 7. mai, 2011 at 21:12
  3. Mangler bare da at man kan oppdatere iphonen på spotify.
    Så hadde man slippet å bruke, samt installere det ånsvakt ubrukelige itunes.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    ole - 8. mai, 2011 at 00:27
  4. Glimrende :)
    Spotify Premium med Hi quality streaming og en billig Abrahamsen DAC, gir deg overraskende bra lyd på god-anlegget ditt :D
    Har betalt for å slippe de satans reklamene et års tid nå, og angrer ikke på det for å si det sånn. Nå er det bare å komme over noe ny musikk, siden jeg har hørt ihjæl omtrent alt jeg liker..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anti-Apple Aswell - 8. mai, 2011 at 00:52
  5. Yes Spotify!!!
    Håper virkelig spotify kommer til å blomstre etter dette. Jeg har selv brukt spotify fra starten, og syntes det er gøy og følge utviklingen. Ideen og konseptet er det eneste som tilbyr
    mine forventninger for øyeblikket. Håper virkelig Spotify slår an over i Usa snart(trenger en release jeg vet). De er fremtiden, jeg vet, for jeg bruker alt for mye tid foran pcen med musikk :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Grorud - 8. mai, 2011 at 02:57
  6. Anbefaler Premium på det varmeste. Ubegrenset tilgang på PC og telefon/ipod. Ved å oppgradere til egen dac til PC eller iPod/iPad/iPhone gir dette formatet mer enn god nok lyd til de aller fleste. Riktig brukt kan i(xxx) produktene gi fantastisk lyd, og du kan ha musikken med deg hele tiden. Sjekk ut HRT sin nye dac for i(xxx). Denne redefinerer hva som er mulig mht “bærbar lyd”.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Per - 8. mai, 2011 at 11:01
  7. Dette er jo bare trist. For musikken. I alle fall for albumformatet. Musikk er mer enn melk, brød og blandevann: konsumsvarer. Ingenting er bedre enn å sette på ei feit vinylskive og høre musikk slik det skal være. Helvetes feil utvikling! Platebransjen må satse på eksklusivitet og opplevelser, ikke “party-spillelistene” til Ola Dunk i Spotify.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Riffen - 8. mai, 2011 at 11:25
  8. lurer på et par ting.. hvis man betaler 99 kr mnd.. må man da og betale pr sang man laster ned til ipod?
    mener man kan bruke sine spille lister til mobilen sin uten og kjøpe? så hva er da forskjellen på mobil og ipod? eller er begge deler “gratis” og bruke når man bet 99 kr mnd?
    bet for øyeblikket 49 kr. men vurderer og gå opp for og kunne bruke på mobil eventuelt ipod. men synest det blir vel mye og bet 99 kr mnd og betale for musikken utenom.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Trancy - 8. mai, 2011 at 12:01
  9. Trancy: Du må ikke plutselig betale per sang du vil høre på med Spotify. Har du premium-abonnementet til 99 kroner i måneden kan du høre på all den musikken du vil både online og offline. Men du kan også velge å kjøpe de sangene du liker best. Som Kirsti skriver i den første saken jeg lenker til i denne bloggposten:

    “En annen nyhet er at brukere av gratisversjonen nå kan bruke de mobile appene for Spotify. Det er fortsatt ikke mulig å streame musikk i gratisversjonen, men man vil kunne synkronisere mp3-låter mellom datamaskinen og mobiltelefonen trådløs”

    http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10085039

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 8. mai, 2011 at 12:55
  10. Meget bra dette. Eneste som mangler for min del nå er at de går over til flac (og mulighet til å velge 24bit/96Khz flac). DA er vi der. Kudos til Spotify for å prøve å dra platebransjen inn i det 21 århundre.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sindre - 9. mai, 2011 at 09:48
  11. [...] gjenstår bare en avtale med Universal Music før Apple kan ta opp konkurransen med svenske Spotify, og dessuten tilby musikklagringstjenester på nett av typen Amazon og Google nylig lanserte uten å [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  12. [...] Original post: Musikkrig i nettskyen | Digital [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  13. [...] link: Musikkrig i nettskyen | Digital This entry was posted in Uncategorized and tagged amazon-cloud, apple, digital, facebook, google, [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  14. [...] det er ingenting som tyder på at musikkrigen på nett vil bli mindre intens med det [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Spotifys genistrek | Digital - 1. desember, 2011 at 11:48

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00