Går fra skolebøker til apps

Planlegger egen app store, trådløst nett i alle klasserom og nettbrett til alle elever.

I Danmark er det ikke bare deilig å være norsk, det skal også bli deilig å være elev ifølge et utkast til ny digitalisseringsstrategi for det offentlige.

Strategiplanen, som nylig ble avdekket av danske Computerworld, er blant annet utarbeidet av landets finansdepartment og lover godt for en fremtidsrettet dansk skole.

AppWorld2

Bare hør her:

2012: Folkeskolen skal ha sin egen app store, eller nettbutikk, for digitale læremidler

2013: Trådløst høyhastighetsnett i alle klasserom ( 0 – 10. klasse)

2014: All skriftlig kommunikasjon mellom skole og foreldre skal skje digitalt

2015: Alle elever skal arbeide på sin egen bærbare dataenhet eller nettbrett

Det høres riktig så vidløftig ut, eller hva tror du?

I Norge har man valgt en litt annen tilnærming til digitalisering av skoleverket.

- Istedenfor å gå videre med handlingsplaner opprettet man i Norge Senteret for IKT i Utdanning fra 1. januar 2010 som skal jobbe rådgivende under kunnskapsdepartementet, forteller Vibeke Kløvstad, som er kommunikasjonssjef for senteret.

Hun forklarerer at man i Norge er i en vurdering hvor man skal se hvordan best forvalte digitale læreressurser.  Hvor mye IKT brukes i skolen, hvordan det brukes og hvordan det påvirker læring, måles annethvert år, påpeker hun.

Men Kløvstad tror det er hvordan læreren bruker de digitale læremidlene i undervisningsopplegget og ikke utstyrsparken som bør være utslagsgivende for skolefremtiden.

- Det er ambisiøst og spennende å stille slike krav som Danmark vurderer å gjøre, det vil nok føre til at de tar et sprang fremover, men her hjemme ser vi at det er andre ting som er avgjørende

- Vi ser for eksempel at skoleledelsen er avgjørende for at vi skal få innført digitale læremidler på en god måte på hver enkelt skole. Vi jobber mye med å utvikle systemer og veilede skoler til å jobbe på en helhetlig måte. Det handler om kompetanseheving og målrettet bruk av digitale læremidler. Du kan ikke bare kjøpe inn interaktive tavler og tro at digitaliseringen vil gå av seg selv, avslutter hun.

Det med innkjøp av interaktive tavler har hun selvsagt helt rett i.

Et hel-digitalt læringsmiljø, her fra den virtuelle verdnen Second Life

Et hel-digitalt læringsmiljø, her fra den virtuelle verdenen Second Life

Det siste nye innen utstyr er ingen garanti for bedre digital kompetanse, skjønt det hjelper jo både med maskiner til alle og en brukbar nettforbindelse om man skal skape et godt digitalt læringsmiljø.

Eller har norske elever allerede nok av dataenheter som det er?

Dataenheter som gjør at de kaster bort mer enn nok tid på Facebook, YouTube og andre nettsteder allerede – og er blitt vant til å klippe og lime fra nettet heller enn å pugge ting utenat?

Er nye datainnretninger rett og slett feil prioritering for en offentlig skole som har knapt med ressurser?

Selv sitter jeg litt for fjernt fra dagens norske skolehverdagen til å si noe bombastisk om det, men jeg synes ofte vi overdriver hvor rike vi er her til lands.

I det minste overser vi alle de som ikke er så rike, og at alle skal ha det siste nye innen data selv på barne- og ungdomsskolen – som den danske digitaliseringsplanen omhandler – er et umenneskelig krav.

Jeg er redd for alt som kan skape et digitalt klassesamfunn, samtidig som det helt klart må være grenser for hva som skal finansieres over skatteseddelen.

Hva tror du?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

8 kommentarer

  1. Hva er app store? Bedre enn app små?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Skole elev - 12. mai, 2011 at 18:23
  2. Er det rart om skolebarna f.eks. skriver månedsnavn med stor forbokstav?
    Se hvordan det gjøres i denne artikkelen av folk som har skriving som profesjon:

    “- Istedenfor å gå videre med handlingsplaner opprettet man i Norge Senteret for IKT i Utdanning fra 1 Januar 2010 som skal jobbe rådgivende under kunnskapsdepartementet, forteller Vibeke Kløvstad, som er kommunikasjonssjef for senteret.

    “… fra 1 Januar 2010 …” skal leses “fra en januar 2010″.

    Det hjelper ikke om man er “journalist” eller for den saks skyld endog “kommunikasjonssjef”, tydeligvis. Skam dere!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kurt - 12. mai, 2011 at 18:30
  3. Kurt: Takk, korrigert til liten j. Grunnen til at den feilen snek seg inn var nok at jeg hoppet rett fra å skrive en engelsk tekst til å skrive en norsk en. Hvordan man skriver en dato varierer førøvrig fra land til land og av og til mediehus til mediehus. “1 January” ville vært den engelske måten etter at man i stor grad har gått bort fra å skrive tall etterfulgt av th i avisene der.

    Skole elev: App store er en nettbutikk a la Apples “App Store” for småprogammer, eller apps. Har langt inn en lenke i teksten som forklarer mer.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 12. mai, 2011 at 18:41
  4. Ja vel, så godt det. Men nå er jo jeg så heldig å ha en datter på 13 år som går på skole i Danmark og skal starte i syvende klasse dvs åttende i Norge.
    Og med den kjennskapen jeg har til dansk økonomi så kan du nok endre dissestart punktene med 10år + for Danmark har de fem siste årene tatt noe kjempe skritt bakover i forhold til Norge. Men det største problemet er at i Danmark er det litt for mange friskoler som ikke følger noe læreplan men der det desverre er mange som kun gir hva som er minimumskravet og har annen type undervisning litt etter hva som er friskolens filosofi.
    Jeg tror nok vi ikke vi skal se til Danmark når det gjelder hvor man skal gå, men finne andre land som nok er nærmere med hvordan vi kunne tenke oss at framtidens skole skal bli.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjørn - 12. mai, 2011 at 18:49
  5. Hei! Spennende det som skjer i Danmark.
    Gjennom min jobb ser jeg at tilgang til gode digitale verktøy er en del som er svært viktig. Men det som etter mitt syn har skortet mest har vært klare strategier i skolene for hva IKT skal bidra med, og hvordan. Målet med alt skolen gjør må være mer læring, men IKT har tilsynelatende levd sitt eget liv i mange år.
    Deltok på seminar på VGS hvor tre av forlagene var til stede. Det er tydelig at de ikke har det travelt med å tilrettelegge for digitale medier. Dersom det er interessant å lese så har jeg oppsummert inntrykket av seminaret her: http://blog.rikt.net/2011/05/kort-om-digitale-laeremidler-og-l%C3%B8sning-for-ipad-i-skolen/

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Erling - 12. mai, 2011 at 23:26
  6. Takk for interessant lenke. Dessverre ikke overraskende at forlagene ikke opplever at de har det travelt. Interessant det du sier om manglende IKT-strategi, stemmer forsåvidt med en del av de historiene jeg har hørt fra lærer-venner.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 13. mai, 2011 at 07:35
  7. I Norge virker det mer som det er enkeltskoler som tør å ta sjangsen på nye digitale løsninger. Elvebakken VGS er helt klart en av dem, som denne saken viser http://www.digi.no/862030/it-satsing-reddet-oslo-skole.
    Er helt enig i at om man skal bruke digitale løsninger må man alltid passe på å finne riktig bruk, så det ikke kun ender som en hindring av undervisningen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Daniel - 13. mai, 2011 at 11:29
  8. Diskusjonen om digitale læremidler er svært viktig ettersom det berører mange samtidig som det legger viktige føringer for morgendagens skolehverdag. Men det er vanskelig også for forlagsbransjen som må holde kontroll på kostnader ettersom de oppererer i et lite norsk marked. Jeg har reflektert over dette i ny blogpost om det skulle ha interesse:
    http://blog.rikt.net/2011/05/digitale-laeremidler-forlagsbransjens-pest-eller-kolera/

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Erling - 16. mai, 2011 at 10:05

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00