Juks og bedrag i sosiale medier

Mediene lot seg lure da to middelaldrende menn poserte som lesbiske bloggere.

Kan du stole på andre mennesker?

Svaret på det spørsmålet er også svaret på hvorvidt du kan stole på sosiale medier.

Mandag ble den andre lesbiske bloggeren på to dager avslørt som en middelaldrende mann.

I begge tilfeller ble anerkjente, internasjonale medier lurt trill rundt.

Amerikanske Bill Graber (58) hadde gitt seg ut for å være Paula Brooks, redaktør for det lesbiske nettstedet Lez Get Real, siden oppstarten i 2008.

Han ble avslørt etter at Washington Post siterte ham i en sak om en annen såkalt lesbisk blogger, syriske Abdallah Arraf al Omari .

Falskt bilde av den fiktive bloggeren "Amina Arraf", hentet fra bloggen "A gay girl in Damaskus"

Falskt bilde av den fiktive bloggeren "Amina Arraf", hentet fra bloggen "A gay girl in Damaskus"

Amina – som etter sigende skulle ha blitt kidnappet av syriske myndigheter – ble søndag avslørt som en fiksjon spunnet av amerikanske Tom MacMaster (40).

Før det hadde blant annet britiske The Guardian bidratt til å gi Amina« heltestatusen» som gjorde bloggeren til gjenstand for en stor kampanje i sosiale medier. VG Nett har skrevet om sistnevnte sak her.

For å gjøre parodien komplett hadde «Amina» flørtet mye med «Paula Brooks» på nett uten at noen av mennene bak de to nettidentitene skjønte at de begge bare latet som om de var lesbiske kvinner.

Det er selvsagt lite parodisk over konsekvensene av MacMasters fiksjon for syriske homofile.

Selv om bloggeforfatteren hevdet at bloggen ble skrevet i beste mening, for å sette søkelys på deres sak, hevdet homofile aktivister i regionen at bloggen satte dem alle i fare og sådde tvil om genuine bloggere.

Men det er langt fra første gang både brukere av sosiale medier og journalister lar seg lure så det synger etter av folk som utgir seg for å være noe de ikke er i sosiale medier.

To av de mest kjente slike sakene er Kaycee Nicole og LonelyGirl15.

Den populære dagbokbloggeren Nicole fremstilt seg selv som en skoleelev med store helseproblemer, og hadde mottatt mange gaver fra leserne sine, men ble avslørt som en fiksjon i 2001.

Video-bloggen Lonelygirl15 tiltrakk seg på sin side et stort og dedikert publikum på kort tid i 2006. Men tenåringsjenta i hovedrollen, “Bree Avery”, ble ganske raskt avslørt som skuespilleren Jessica Lee Rose.

Her hjemme er kanskje den falske kreftbloggeren, som lurte leserne til å gi henne store pengegaver til å bekjempe den fiktive kreften, kanskje det mest graverende slike eksemplet.

I Midt-Østen ser vi stadig nye forsøk på slike bedrag – både fra myndigheter og enkeltmennesker.

Det er gode grunner til det, skriver Ethan Zuckerman, en av grunnleggerne av det internasjonale bloggenettverket Global Voices:

«I den grad det er for lite dekning av situasjonen I Syria er det verdt å huske at landet har stengt grensene sine for journalister. Som jeg observerte i min analyse av mediedekningen fra Iran-protestene i 2009, når land stenger grensene sine for internasjonale medier er tendensen at mediene skriver saker som i stor grad hviler på sosiale medier.

«Syria var det rette stedet for et slikt bedrag, ikke minst fordi journalister var sultne på enhver informasjon som kom ut av landet – og spesielt på informasjon som kunne hjelpe lesere og TV-seere å relatere seg til saken.»

På et seminar jeg organiserte nylig fortalte tidligere BBC-redaktør Nic Newman at den britiske kringkasteren i stor grad bruker et nettverk av eksperter, som kjenner regionen det er snakk om inngående, for å bedømme troverdigheten til øyenvitnerapporter i sosiale medier.

Men han fortalte også at BBC i stadig større grad opplever at myndighetene i forskjellige land, blant annet i Iran, prøver å bruke sosiale medier for å forlede mediene med falsk informasjon.

Eksempelvis redigerer de video fra demonstrasjoner for å få det til å se ut som om det knapt er folk til stede og at politivold ikke forekommer. Eller de skaper falske profiler som utgir seg for å være øyenvitner som støtter myndighetenes interesser.

Saken fortsetter under bildet

Illustrasjonen er hentet fra U.S Airforce social media guide

Illustrasjonen er hentet fra U.S Airforce social media guide

Forsøk på å føre opinionen bak lyset er dessverre ikke en praksis som begrenser seg til totalitære regimer.

På nyåret ble det også avslørt at HBGary Federal hadde søkt å få en kontrakt fra amerikanske myndigheter om å utvikle programvare som kunne skape falske profiler i sosiale medier – etter sigende for å manipulere opinionen i viktige saker.

Så kan vi stole på noe som skrives i sosiale medier hvis det er så åpent for manipulasjon?

Det er absolutt økende grunn til bekymring.

Men jeg tror svaret ligger i å skape bedre sosiale filtre heller enn å slutte å bruke sosiale medier.

Som alle verktøy kan sosiale medier brukes til både ærlige og uærlige hensikter. Men for å sile informasjonen her hjelper det med et godt nettverk av folk du vet du kan stole på.

Når jeg ser nyheter dukke opp på Twitter, blogger eller Facebook, vurdere jeg alltid troverdigheten ut fra hvem som viderebringer nyheten og kildene vedkommende linker til.

Det tror jeg er en automatisk vurdering de fleste som bruker sosiale medier aktivt foretar.

Det fjerner selvsagt ikke all risiko.

Som Gigaoms Bobbie Johnson skriver:

«Så lenge det er folk som ønsker å føre deg bevisst bak lyset, og det er folk som ønsker å tro på dem, vil slike bedrag være vanskelige å utrydde.»

Men det er en måte å redusere risikoen for å bli lurt.

På den positive siden så vi tradisjonelle medier og bloggere jobbe effektivt sammen ved hjelp av sosiale medier for å avsløre den falske Amina-bloggen. Det holder at ofte én Twitter-bruker med et brukbart nettverk stiller det rette spørsmålet for at snøballen begynner å rulle og denne type bedrag blir avslørt.

De fleste slike bedrag blir med tiden avslørt, og avsløringene synes å komme raskere og raskere.

Mitt håp er at vi sammen utgjør en kritisk masse som etter hvert blir mer og mer drevne på å avsløre slike ting, og kanskje vil vi etter hvert også se folk utvikle nettjenester som gjør det enklere å verifisere faktaforhold i sosiale medier.

Jo mer offentlighet det er rundt slike saker, jo mer tvinges dessuten mediene til å gjennomgå og forbedre sine rutiner.

Men jeg sitter for all del ikke på det endelige svaret.

Hva tror du?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

10 kommentarer

  1. Med alskens produktplassering, skjult reklame, politisk misjonering, makt- og statusbygging, og en rekke andre mindre edle personlige motiver, så kan vi ikke en gang stole på bloggere vi beviselig kjenner identiteten til!

    Så hvorfor skal vi stole på mytiske bloggere?

    Og så lenge store deler av bloggerskaren opptrer uten de kjøreregler som den seriøse pressen forholder seg til, så er de fleste bloggere i mitt hode like mye verdt som en tilfeldig pratmaker på et sent nachspiel.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    arnevizva - 15. juni, 2011 at 15:51
  2. Man kan nok i stor grad IKKE stole på andre mennesker, spesielt ikke “spesielle historier” fra sosiale medier/blogger.

    Men det man burde kunne regene med var at journalister sjekker kildene sine skikkelig, men slike er det dessverre ikke lenger.

    VG, Dagbladet med flere har så elendige journalister at det er en skam. Selv om andre utenlandske tabloide aviser slår opp en nyhet, fritar ikke det den lokale journalist fra ansvaret med å sjekke sine kilder.

    Norske journalister er en skam! Spesielt Dagbladet, helt forferdelig, direkte løgner, bakvaskelser og fri fantasi utgjør 90 % av alle artikler der. FYSJ!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    sugenstubbe - 15. juni, 2011 at 16:01
  3. Regel #1
    Vær kritisk til alt på nettet, det er alltid folk som vil lure deg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sebastian - 15. juni, 2011 at 16:15
  4. Den lesbiske bloggeren er bare enda en del av den endeløse USA-strømmen av løgner og bedrag i absolutt ALLE sammenhenger. Regelen er: USA lyver alltid, bortsett fra når sannheten tjener deres formål bedre.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Peter M - 15. juni, 2011 at 16:59
  5. Flinke Piker er det mest geniale blogg stuntet jeg har sett. Verden vil bedras og det skjønte hun som laga bloggen. Norsk sex blogg i fjor.

    Piker var på forsida av Dagbladet og vg før hun avslørte allt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Liza - 15. juni, 2011 at 17:01
  6. Er visst en del menn som føler et behov for og posere som en lesbisk kvinne. lol.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Nek - 15. juni, 2011 at 17:10
  7. Ektheten av bloggeren: Det eneste som er sikkert er at man ikke kan vite unntatt med de som blogger under eget navn og det er bekreftet av andre kilder at den ikke er fake.
    Innholdet på bloggen: Det vanlige spørsmålet om det er etterprøvbart gjennom andre identifiserte kilder.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    GSo - 15. juni, 2011 at 17:15
  8. Velkommen til Internett, man kan ikke stole på noe som helst.
    Jeg trodde det var allmenn-kunnskap.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Puro. - 15. juni, 2011 at 18:43
  9. Å være kritisk til ting på internett skal og burde være en selvfølge.

    Men samtidig syns jeg faktisk ikke at det er så veldig alvorlig når det kommer til blogger, med mindre det (1) er en kjent blogg og/eller (2) denne bloggeren(e) ønsker noe fra deg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Adelene - 15. juni, 2011 at 18:48
  10. Man bør alltid regne med at bloggere fremstiller seg som noe annet enn det de er. Internett er full av dette, så vær kritisk til hva du leser. OG som GSO sier.. Sjekk om det er etterprøvbart gjennom andre kilder.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Roger Pedersen - 15. juni, 2011 at 19:25

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00