Fremtiden tilhører de eldre

Misvisende at alle unge bruker Internett mer effektivt enn eldre.

Begrepet «digitalt innfødte» brukes gjerne om alle som er født fra slutten av 70-tallet og fremover.

Det betegner en gruppe som kollektivt tilskrives en digital kompetanse som stiller de i en særklasse i forhold til andre aldersgrupper, noe som er renspikka tull.

Flere studier de siste årene de viser at begrepet om digitalt innfødt er en myte.

I en studie fra London School of Economics (LSE), skriver akademikeren Charlie Beckett:

«Fakta er at ungdom opplever de samme utfordringer og muligheter som alle andre som bruker digital teknologi. De kulturelle og sosiale barrierene til konvensjonelle leseferdigheter gjentar seg på nett. En ung person som strever med å lese en bok vil sannsynligvis finne internettnavigasjon vanskelig også. Det finnes kanskje magiske ting vi kan gjøre på nett, men det finnes ingen mirakuløs makt der som forvandler intellektuelle frosker til digitale prinser og prinsesser.»

Dette er en av to studier fra LSE som viser at digital kompetanse ofte handler vel så mye om sosial bakgrunn, om penger og utdanningsnivå i familien, som hvilken generasjon man er født inn i.

Generelt er aldersgruppen vi gjerne kaller «digitalt innfødte» en aldersgruppe som bruker internett mye, men de har ikke nødvendigvis et kritisk forhold til det – noe en studie fra amerikanske NorthWestern University forteller mer om (en popularisert versjon av funnene finner du her)

Studien bekrefter ting jeg har hørt flere universitetsforelesere si, og bloggebokforfatter Jill Walker Rettberg, som underviser ved Universitet i Bergen (UIB), har behandlet temaet godt i denne forelesningen (på Slideshare):

NettBrukerJilltxt

Såkalte «digital natives» bruker først og fremst nettet til underholdning og omgang med venner, men er ikke nødvendigvis kompetente når det gjelder å bruke nettet i profesjonelt øyemed.

Satt på spissen bor de på Facebook og er flinke til å laste ned filmer og musikk ulovlig, men har ofte et ukritisk forhold til innhold på nett og hvordan de fremstår for potensielle arbeidsgivere der.

Når jeg har holdt foredrag om sosiale medier for journaliststudenter, både i Norge og England, er alle på Facebook – men i en klasse er det ofte bare en eller to som har en blogg.

Så er det ofte noen digital stjerner, som regel blant de i klassen som blogger.

For eksempel har Dave Lee – som jeg møtte da jeg holdt foredrag for journalistikkutdannelsen ved Lincoln University i 2008– for lengst blogget seg inn i en lysende journalist-karriere og tilbrakt år hos den britiske allmennkringkasteren BBC.

Eller Ida Aalen som jeg som mange andre først ble kjent med via nett, men som også har funnet jobb og skapt seg en karriere baserte på sin tilstedeværelse i sosiale medier.

Men de er unntakene.

Etter en radiodebatt i fjor foreslo E24-kommentator Elin Ørjasæter for meg at vi kanskje kom til å se den eldre generasjon ta strupetaket på den yngre på bloggefronten:

Når kompetente fagfolk pensjonerer seg, får tid til overs og oppdager blogger kan resultatet nemlig være utrolig bra.

Steve Smith - en av mine favorittbloggere både da han var redaktør i amerikanske Spokesman Review, og etterpå. Foto: Kristine Løwe

Steve Smith - en av mine favorittbloggere både da han var redaktør i amerikanske Spokesman Review og etterpå. Foto: Kristine Løwe

Se bare på bloggen til tidligere Stavanger Aftenblad-redaktør Thor Bjarne Bore, eller en drivendes dyktig blogger som Vox Populi – som riktignok ikke er pensjonert men som tilfører en erfaring, fagkunnskap og perspektiver som er få yngre bloggere forunt.

Slike fagbaserte blogger har tradisjonelt stått sterkere internasjonalt enn i Norge.

De aller første bloggene, som dukket opp på slutten av 90-tallet i USA, startet nettopp som fagblogger, som samlinger med interessante lenker innen f. eks IT, og i USA er de største bloggene fortsatt fagblogger innen politikk og IT.

Her hjemme har bloggelandskapet vært mer dominert av dagbokblogging.

Men at bildebaserte mote- og dagbokblogger skrevet av unge jenter, gjerne kalt rosabloggere, står så sterkt i Norge og Sverige, gjør oss ganske unike i internasjonal sammenheng – kanskje med unntak av Kina.

Dette er også en type blogger som gjerne er svært aldersavhengig – og heldigvis finnes det en type blogger for enhver periode av livet:

Fra tenåringsblogger, til mammabloggere, bloggere som skriver om skilsmisse, midtlivskrise – eller fagblogger for alle aldersgrupper.

Og kanskje får vi etter hvert se en eldrebølge også i den norske bloggesfæren.

«Alle» – inkludert bestemor, og av og til oldemor – er jo allerede på Facebook.

En slik eldrebølge i bloggeverdenen kan jo både tilføre nettdebatten mer perspektiv og flere godt forankrede faglige perspektiver. Eller kanskje ikke:

Jeg har alltid tenkt at alder først og fremt er en sinnstilstand – og det finnes både nok av pensjonister som oppfører seg som tenåringer, og av tenåringer som oppfører seg som de var 60.

Men for å parafrasere Beckett: «I dagens digital verden, enten vi er såkalt ’digitalt innfødte’ eller ikke trenger vi alle bedre nettferdigheter om vi skal realisere vårt potensial som individer og borgere.»

Fremtiden tilhører nemlig de som griper den.

Som enhver annen kompetanse er digital kompetanse like tilgjengelig for alle aldersgrupper som er villig, og ikke minst har råd til, å investere det som trengs for å tilegne seg den.

Hva synes du?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

16 kommentarer

  1. Idiotisk artikkel, ja bestemødre er kanskje på facebook, men hvem hjelper de med å lage bruker, osv?

    De fleste eldre vet ikke hvordan man tømmer papirkurven en gang, ja det er noen eldre som er rutt på pc, men for det meste er det folk i 50-60 årene som har måtte drive med det i 10-15 år i forbindelse med jobb.

    I tillegg, lærer unge hjerner fortere enn eldre.

    Igjen, idiotisk meningsløs artikkel. Passer inn på vg med andre ord.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    ... - 19. juni, 2011 at 12:01
  2. Fremtiden tilhører de eldre? Du har gode argumenter, men overskriften er misvisende og bastant som gjør at jeg mister tiltroen til hele artikkelen. Jo eldre man blir jo mindre åpen er man for noe nytt og lære det seg, generelt sett altså.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jappe - 19. juni, 2011 at 12:38
  3. Jappe: Jeg ser at tittelen kan være bastant, men det demonstrerer jo også hvor dumt det er å si at fremtiden tilhører de yngre. Fremtiden tilhører alle som griper den, og det er ikke aldersavhengig. Det er sant at mange blir mindre åpne for å lære nye ting når de blir eldre, men dette tror jeg også er i ferd med å endre seg i takt med utvidede muligheter til å reise, lære, engasjere seg livet ut. Samtidig opplever jeg at unge av og til, spesielt journalistikkstudenter, kan være langt mer konservative enn de som har gått over i pensjonistenes rekker.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 19. juni, 2011 at 13:03
  4. heldigvis er nok ikke dette en artikkel, men bare en blogg. I det øyeblikket begrepene “digital kompetanse” og “bruke internett effektivt” blir sidestilt med det å ha en blogg blir troverdigheten til dette innlegget lik null. Det er tvilsomt om han karen som fucker opp macen din via nettet har en facebook-profil, og jeg kan garantere at han ikke blogger om det når han fikser den igjen…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hermansen - 19. juni, 2011 at 13:21
  5. Hermansen: Her tillegger vi nok begrepet digital kompetanse forskjellig innhold. Å bruke sosiale medier, som andre nettverktøy, effektivt og kunne vurdere innhold her kritisk regnes som en form for digital kompetanse blant annet i norske – og for den saks skyld utenlandske – læreplaner: http://no.wikipedia.org/wiki/Digital_kompetanse

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 19. juni, 2011 at 13:40
  6. Verden har aldri manglet tilgang til kunnskapen de eldre sitter på. De skrev bøkene, redigerte avisene. Det nye er at ungdom har tilgang til erfaringen på en mindre krevende måte.

    Det er lettere å få beregnet “hvor mye kan jeg låne” i en kalkulator på nettet enn å lese seg opp så regne ut selv.

    Fremtiden tilhører de yngre selv om erfaringene tilhører de eldre.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anders - 19. juni, 2011 at 13:45
  7. Anders: Godt poeng.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 19. juni, 2011 at 13:56
  8. “Idiotisk artikkel” sier du i det første innlegget!
    Makan til mangel for respekt for eldre mennesker som har bygd det landet med de godene du lever i skal en se lenge etter. Du skal se når du selv blir gammel at det kommer alltid nye ting.

    Det de eldre derimot har som du tydligvis ikke har er klokskap gjennom et langt liv med lærdom.

    VG får ta lærdom av deg og ditt intellekt men du bør lære deg litt respekt for dine eldre.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjørn Eriksen - 19. juni, 2011 at 14:55
  9. Fremtiden tilhører de yngre! Heldigvis for det.

    Det var det også for oss på 1950 og 1960 tallet, hvor ungdommen fikk fritid og begynte å stille spørsmål om autoriteter.

    De unge ser bare mulligheter og svært få hindringer. Vi eldre er stikk motsatt. Vi veier alt opp mot det som var før, ofte idealisert.

    Har selv drevet med data siden 1980 tallet og er således selv i voksen alder godt inne i det siste av data og andre tekniske dippedutter.

    Husker jeg og en jevnalderene gubbe, satt å spilte Quake og plustelig ble han supergod og jeg trodde han hadde funnet ett supervåpen. Det hadde han også forsåvidt nemlig min sønn. ;-)

    Men med en gjennomsnittelig gjenværende levetid, som garantien på ett singeltak, så tilhører definitivt fremtiden de unge og takk for det!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Trond - 19. juni, 2011 at 15:46
  10. I guess the comments covered most things already, but… The whole article is wishful thinking. The only advantage I can see elderly have in this, is that they might be more critical to the sources of information on the net… But even that is highly dubious.

    Just remember how much trust elder people put in things written in newspapers, even if its complete bollocks.

    In addition, the elder still follow the old methodics of learning, namely, they try to remember information at all levels, while nowadays it is not really that important to KNOW things, rather it is important to know how to LOCATE the information needed.

    Mweh.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Spacemonkey - 19. juni, 2011 at 16:20
  11. Du har nokre poeng du og frøken.. men gamle hjernar lærer seinare.. Det er berre slik det er, og inntil vi gjere nokre store medisinske framskritt vil det fortsette å vere slik.. Gamle hjernar kompanserar for tilnærma lik null klister, med god erfaring og forståing noko som gjere det lettare å “gjere plass til ny kunnskap”. Diverre er data gjerne noko som gamle ikkje har erfaring med frå før, og det å då lære seg opp på noko heilt nytt for ei gamal hjerne er vanskeleg. Men ære vere dei som prøvar :)

    Sjølv om vi har fått ei enorm auke i tal på brukarar av data, så trur eg diverre ikke at talet på dedikerte data-interesserte aukar proporsjonalt.. No har teknologien kome så langt at vi kan sose vekk livet på facebook og flash spel. Eg var heldig og vaks opp med dos. Då var omgrepet “data” så snevert at det var mogleg å “kunne data”. Eg skreiv ganske enkle batch scripts som 9 åring, laga spørreprogram, menyar etc etc.. Slikt lærer ikkje dagens unge og det bekymrar meg litt i grunnen.. Vel dette er ikkje ei anbefaling til foreldre for å kjøpe MS Dos 8.0 til poden hehe.. Der imot linux kan vere verdt å lese seg opp på dersom data og korleis data fungerar er interresant.

    For datainterreserte: Ikkje kast vekk tid på Microsoft! Du lærer då kun microsoft, ikkje data.. Bruk Linux eller BSD (ikkje apple) i staden :)

    Sjansen er stor for at du har fleire linux-maskiner i huset ditt enn med Windows! Decoder til tv, gateway, trådlaust aksesspunkt etc etc

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    nord - 19. juni, 2011 at 16:27
  12. Seriøst? Dette er bare tull og søppel.

    Bortkastet tid igjen…..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Balder666 - 19. juni, 2011 at 17:02
  13. (TL;DR aksepteres – har problemer med å fatte meg i korthet..)

    Flott at slike myter tas tak i. De gavner ingen, men fører derimot til at yngre blir enda mer overmodige, og at eldre stoler for mye på de yngre angående “data-ting”. Men som de fleste andre myter inneholder de et snev av sannhet.

    Internett er i prinsippet kun en informasjonsbærer, og det er ingenting som tilsier at den yngre garde sitter på mer/bedre informasjon enn den eldre garde – tvert i mot.

    Forskjellen ligger hovedsaklig i hvem som har tilegnet seg mest kunnskap om hvordan man kommuniserer på nettet i forhold til andre former for kommunikasjon. Unge kaster seg gjerne bare ut i det, og lærer dermed (forhåpentligvis) av sine feil. Eldre er gjerne mer forsiktige og feiler dermed ikke like ofte, men har til gjengjeld mye annen relevant erfaring å støtte seg på.

    I tillegg har nok de eldre en del strengere krav til egen kommunikasjon, og vil derfor i større grad forsøke å løfte denne til et høyere nivå. (Bare et enkelt “lol” er f.eks. et helt akseptabelt svar fra en tenåring, men ikke mange over femti synes det er utdypende nok til at de vil ha navnet sitt under.)

    IKT er likevel et litt spesielt felt, iom at det krever relativt lite forkunnskaper og kan forstås allerede i ganske ung alder. For å virkelig å gå i dybden kreves selvfølgelig en tyngre bakgrunn, men selv et barn på fem-seks år kan relativt lett begynne å tilegne seg IKT-kunnskaper, selv om de hverken kan lese eller skrive ennå. Andre disipliner som f.eks. matematikk, krever en langt mer moden hjerne for tilsvarende avanserte emner. (Jeg kunne skrive et program som regnet ut Fibonacci tall mange år før jeg skjønte hva det var, og jeg forstår fremdeles ikke alt hva de kan brukes til.)

    Slipp en normalt nysgjerrig ungdom til på en pc, og etter noen timer har han/hun enten ødelagt den, eller fått den til å gjøre noe du ikke visste den kunne brukes til. Dette har mest med hvordan ungdom tenker (eller ikke tenker) og oppfører seg, og lite med at de ble født etter midten av 70-tallet, og dermed vokst opp med pc’er og internett.

    Sagt på en annen måte; gi en pc til en tolvåring som har vokst opp i regnskogen i Brasil, og se hvor lang tid det tar før han/hun har opprettet en profil på facebook. Gjenta samme forsøk med folk på et eldrehjem.

    Men, uansett hvor kjapt de unge lærer seg ting om internett etc, kan de ikke på langt nær så mye som folk flest (de selv inkludert) later til å tro. Å kunne opprette en facebook profil, laste ned en crack til et piratkopiert spill osv har fint lite med datakunnskaper å gjøre – like lite som å skifte en lyspære eller se på tv har med elektrikkerkunnskaper å gjøre. De kan ikke mye, bare mer, enn de som kommer med slike uttalelser.

    A short comment on spacemonkey’s post:
    In order to locate something, it must exist. For something to exist, someone must have known it well enough to digest it and publish it. If we rely too much on others’ understanding of a subject, the total understanding will diminish over time.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    PeterD - 20. juni, 2011 at 02:36
  14. PeterD: Takk for lang og nyansert kommentar!

    Helt enig i at forskjellige aldersgrupper ofte tilegner seg kunnskap forskjellig / har forskjellige tilnærminger til nye ting, men disse forskjellene er ikke universale. Studiene fra LSE viser for eksempel at andre ting – som penger, sosial bakgrunn, intellektuell kapasitet – kan være vel så avgjørende som alder.

    I Norge har generasjonen(e) som kalles “digitalt innfødte” vokst opp i en tid hvor nordmenn flest har god råd. Data og smartmobiler i heimen er for mange en selvfølge – men absolutt ikke for alle, selv her er det nok av de som faller utenfor den forbrukerkarusellen.

    Jeg er i det hele tatt ganske glad for at jeg er vokst opp på en tid da kjøpepresset lå i å ha de riktige merkeklærne og ikke også de kuleste smartmobilene – selv om sistnenvnte kan være en mye mer fornuftig investering, en investering som også kan gi viktig kompetanse.

    Og jeg skriver kan, for det jeg hører fra venner som underviser i ungdomsskole, på gymnas og på universitetet er at flertallet bruker data & nettmedier primært til underholdning.

    Tim Wu skriver i The Master Switch, som jeg har skrevet om her på bloggen før, at hver ny kommunikasjonsteknologi bringer med seg en form for teknologioptimisme – en tro på at den skal gjøre verden et bedre sted. Det gjaldt f.eks radio, TV – og det gjaldt og gjelder Internett.

    Men det er ingen selvfølge i at vi vil bruke denne teknologien til å gjøre verden til et bedre sted, heller ingen selvfølge i at vi vil bruke denne teknologien fornuftig (noe historien har vist gang på gang). Det er heller ingen selvfølge i at de som har vokst opp med disse teknologiene nødvendigvis har et kritisk forhold til de.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 20. juni, 2011 at 10:12
  15. Som lærer og tidligere kursholder innen ikt ser jeg helt klare forskjeller på eldre og yngre brukere. De eldste, la oss si 60+ er redde for å gjøre noe galt. De yngre, 20- gir blaffen.
    Når det gjelder å lære seg noe nytt så er min erfaring at forskjellene er små.

    Det kan nok påstås at de yngre lærer fortere, men hva lærer de? Å bruke facebook, sosiale nettsteder, spill? Eller å bruke youtube, laste ned musikk (gjerne ulovlig), bruke wikipedia for å løse skoleoppgaver. Joda, de lærer fort, men kvaliteten på hva de lærer, den er jeg ofte tvilende til.

    De eldre har lettere for å ta til seg hva som er lov og ikke. De tror ikke at hvis alle andre gjør det så er det lov. Å bruke facebook ser de ofte ikke hensikten med, for hvilken nytte har de av hva naboen hadde til middag eller hvilken kjendis knuller med hvem? Joda, noen eldre bruker det nok på det viset også.

    Derimot ønsker de gjerne å finne ut hvordan de tryggest mulig skal kunne bestille varer via nett. Finne frem til forumer for deres interesser. Lese hva regjeringen foretar seg. Få med seg oppdaterte nyheter.

    Med andre ord, bruksområdene for den yngre og den eldre garde er veldig forskjellige. Men nettvett er det nok dårligere med blant de yngre. Det synes jo også på et par av kommentarene over her. Jeg undres ofte om folk som kommenterer så surt faktisk ville sagt det rett ut om man møttes ansikt til ansikt, jeg håper ikke det. Litt folkeskikk er kjekt å ha.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Cassandra - 20. juni, 2011 at 19:21
  16. Takk for en innsiktsfull kommentar, Cassandra.

    Interessant det du sier om at hvordan bruksområdene for den elder og yngre garde er forskjellig.

    Jeg har moderert såpass mange forskjellig kommentarfelt at jeg dessverre må si at folkeskikk er noe som kan være en mangelvare både hos yngre og eldre, men jeg er helt enig i at nettvett er noe vi ofte automatisk tilegner yngre men som det ofte står dårlig til med. Da tenker jeg først og fremst på evne til kildekritikk.

    I det hele tatt synes jeg ofte vi henger for mye på alder: Forskjellige aldersgrupper bruker kanskje naturlig nok nettet i forskjellig øyemed, men nettvett eller god nettbruk er ikke aldersavhengig.

    Det finnes digitale stjerner både blant eldre og yngre – derfor synes jeg det er mer interessant å se på de bakenforliggende variablene. Å bare fokusere på alder blir for enkelt og ofte direkte misvisende.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 21. juni, 2011 at 11:43

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00