Dårlig statistikk drepte Internett

Apps for mobilen har fortsatt ikke erstattet nettlesere.

«Verdensveven er død», skrek den mye omtalte forsiden av teknologimagasinet Wired i fjor sommer.

Denne uken, drøyt ti måneder senere, konstaterte nettaviser og bloggere an masse at Wired fikk rett.

Heldigvis er konklusjonen basert på dårlig statistisk håndverk snarere enn realiteter.

Undersøkelsen – som ble presentert som bevis for at Wired-redaktør Chris Andersons spådom om at apps vil drepe bruken av nettlesere som Mozilla Firefox og Internet Explorer – «sammenlignet epler med appelsiner», konkluderer Jeffrey Glueck i teknologiseksjonen til BusinessInsider.

Saken fortsetter under bildet

Illustrasjonsfoto: Erlend Aas/ Scanpix

Illustrasjonsfoto: Erlend Aas/ Scanpix

Den sammenlignet ComScores data for den totale amerikanske befolkningens mobilbruk, hvor 60 prosent ikke har smartmobil, med sitt eget datasett av dedikerte apps-brukere.

«Hvis du ser på et enkelt, rigorøst datasett som ComScore MobiLens, for eksempel for januar til mars 2011, er det 37 prosent av mobilabonnenter i USA som brukte apps, og 39 prosent som brukte en mobil nettleser. Dette ekskluderer spill som er spesialutviklet som apps. Bruken av nettlesere er fortsatt mer utbredt. Og MobiLens panelet viser at 80 prosent av apps-brukerne også bruker det mobile nettet. Begge vokser,» utdyper Glueck.

Trendene i USA er relevante også her hjemme fordi vi til nå har sett trendene i den norske mobilbruken følge de amerikanske tett, og til dels overgå de.

Men hva betyr det egentlig om vi bruker det åpne nettet eller spesialutviklede apps mest? For nettfremtiden og fremtiden til innholdsprodusenter er det alfa og omega.

Apps skulle bli innholdsprodusenter, som mediers, nøkkel til endelig å kunne ta seg betalt for nettinnhold.

Andersons påstand om at vi i fremtiden bare ville vi bare bruke internett til å kjøre applikasjoner på, og det meste av digitalt innhold måtte kjøpes i form av applikasjoner fikk mange til å se for seg en digital gullalder.

Men drøyt ett år etter den spådommen er dette langt fra en realitet.

En ting er hvordan Apples krav om 30 prosent av inntektene fra apps-salg dempet inntekstforventningen, og nok en gang demonstrerte at der det er en flaskehals er muligheter til å kreve inn toll.

Noe helt annet er hvordan vi ser folk bruker apps.

De fleste laster ned mange, men bruker bare noen få til daglig.

De vi bruker er dessuten ofte først og fremst basert på nytte eller underholdning.

Det nye apps-landskapet har ikke over natten gjort oss alle til New York Times lesere.

Det er dessuten grunn til å anta at det er stor forskjell på apps-bruken til såkalte superbrukere og til vanlige brukere.

Det betyr ikke at apps-markedet ikke vil endre seg etter hvert som det blir tydelig for enhver hvilke type apps som fungere, som folk vil ha – vi er fremdeles på et tidlig stadie.

Vi får stadig tall, både i USA og her hjemme, på at bruken av mobilt internett vokser dramatisk, men det betyr ikke nødvendigvis at vi dropper nettlesere til fordel for apps.

Som Glueck viser til: Både bruk av mobile apps og mobile nettlesere vokser.

Det åpne, frie nettet har hatt en enorm, og for det meste positiv, påvirkning på samfunnsutviklingen de siste 15 årene.

Jeg håper og tror at det fortsatt vil leve godt side om side med dedikerte apps i lang tid fremover.

Hva tror du?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00