Krigen om nettbrukerne

Google+ vs. Facebook er mer enn en popularitetskonkurranse. Krigen står om nettets fremtid.

- Google+ får Facebook til å se ut som MySpace, skriver nettutvikler Oliver Reichenstein på Google+.

GoogleKrets2

Han minner leserne på hvor skjør nettpopularitet kan være, og mener Googles nylanserte Facebook-konkurrent har én uvurderlig fordel over nettverket Mark Zuckerberg programmerte i studietiden:

«Å forbedre Facebooks grensesnitt kommer til å bli en mareritt-jobb. Produktet svulmer sånn av ubrukelige funksjoner og skjulte feller at den eneste måten å konkurrere med Google+ er å starte fra bunnen av. Det er en luksus Facebook ikke har.»

Det er noe av grunnen til at løsningen Facebook lanserte for videosamtaler denne uken er så lite innovativ, mener Reichenstein.

FacebookVideoChat

Mange, også blant dere som kommenterte saken min om Google+ tidligere i uken, mener Hangout-funksjon i Google+, som lar deg har gruppevideosamtaler med opp til ti av gangen, er mye bedre enn Facebooks løsning.

Men nå er det ikke alltid sånn at det beste vinner på nett.

Vel så ofte er det som er enklest å bruke som får flest brukere – og er det noe Facebook er helt suverene på så er det nettopp antall brukere.

Hele 750 millioner av dem for å sitere det siste tallet tilgjengelig.

Men krigen mellom Google+ og Facebook vi når står foran handler ikke bare om å bli verdens mest populære sosiale nettverk – noe tidligere «vinnere» som MySpace og Friendster har vist oss kan være en kortlevd affære.

Facebook og Google kjemper om å bli din one-stop shop til alt på Internett – og mer.

Saken fortsetter under bildet

GoogleVsFacebookIllustrasjonen er et utsnitt fra denne grafiske fremstillingen av konkurranseforholdet Facebook vs Google

Medier og markedsførere snakker gjerne varmt om «stickiness», om verdien av å holde brukerne på nettsiden sin uansett pris.

For bare et par år siden betød det gjerne at brukerne ble nødt til å klikke seg gjennom et utall nettsider for å gjøre noe så enkelt som å lese en artikkel.

Heldigvis har de fleste medier gått bort fra slike selvdestruktive virkemidler i dag.

Men hva om de kunne sørge for at du aldri forlot nettsiden deres overhode, men brukte den som en portal til Internett, til mobilt internett og til å utføre de fleste dataoppgaver?

Mye tyder på at Google og Facebooks virkelige ambisjoner ligger nettopp her.

«Dette er ikke en kamp om din oppmerksomhet, ikke en gang om din personlige informasjon. Dette er en total krig om hvor du skal lese Internett,” skriver Allie Townsend i Techland.

Skal du gjøre alt – fra å omgås venner til å høre på Spotify eller bruke e-post – bak Facebooks vegger; eller skal du bo på Googles søkemotor-drevne nett hvor alle tjenestene du bruker er eid av Google?

Facebook liker å se seg selv som nettets infrastruktur, og Zuckerberg har flere ganger snakket om sine ambisjoner om å bli din portal til alt på internett.

Ambisjonen for Facebooks «Single-Sign On», lansert i fjor høst, var jo nettopp at du aldri trengte å logge deg inn på andre nettsteder enn Facebook fra smartmobilen.

Integrerer Facebook samarbeidspartner Microsofts produkter – som inkluderer Office, Bing, Xbox Live og Windows Phone – er duoen med ett I konkurranse med Google i så å si alle de sentrale produktkategoriene til sistnevnte, skriver CNN.

På samme måte kan man også se Google+ som en naturlig integrasjon, et naturlig samlingspunkt, for mange av Googles eksisterende tjenester – noe som er et stort fortrinn for de som bruker mange Google-produkter fra før.

Til syvende og sist handler det selvsagt om hvem som skal kunne kapitalisere på vår nettbruk.

Hvis du er logget inn på Facebook for alt du skal gjøre på nett, er fotsporene dine ofte skjult for indekseringen som lar Google selge relevante målgrupper til annonsørene sine.

Bruker du Googles tjenester til å gjøre alt, går Facebook glipp av den samme muligheten.

Nettjenester som Facebook eller Google er ikke gratis bare fordi vi ikke betaler penger for å bruke dem.

Vi betaler med vår personlige informasjon – om hvem vennene våre er, hvor gamle vi er, hva vi spiser til frokost – som disse lever av å selge videre til annonsører.

Google-logikk: Karikatur fra http://geekandpoke.typepad.com/ - gjengitt her under en Creative Commons 2.0 lisens

Google-logikk: Karikatur fra http://geekandpoke.typepad.com/ - gjengitt her under en Creative Commons 2.0 lisens

Så kan man spekulere om Facebook eller Google vil være den beste til å ivareta slik informasjon – om en av de to vil utlevere mindre av den til annonsørene eller ikke vær fullt så aggressiv på å slå mynt på den.

Men vi skal ikke ha noen illusjoner om at dette ikke er det de fleste internettselskaper lever av. Og «stickiness» har fått et helt nytt innhold.

Så hvis du får valget mellom å leve i Google-verden eller Facebook-verden, hva velger du?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

11 kommentarer

  1. jeg tror jeg velger den virkelige verden :)

    skal vel ikke mer til enn en veldig hissig solstorm så er det kveld og mørkt på halve kloden. hva skal man med facebook/google da? :)

    for å være litt seriøs så er nok jeg godt inne i google leiren med begge beina. google har litt mindre plugins (les zynga games) som kan stjele info om deg…

    MrM

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    MrM - 8. juli, 2011 at 21:35
  2. Vanskelig å si. Jeg tror Google+ kommer til å være et fenomen for hipsterne blant SoMe-brukerne en stund til, på samme måte som Twitter for såvidt er i dag, men på sikt kan kanskje Google+ stjele brukere fra Facebook.

    Et argument som jeg tror mange kommer til å bruke for å opprettholde aktiviteten på Facebook er at det er der man har alle vennene sine, all aktiviteten ligger logget, for ikke å snakke om bilder fra kanskje fire-fem år tilbake i tid. Det ligger masse godt mimremateriale på Facebook, som det vil ta tid å bygge opp på nytt på Google+.

    Spørsmålet er om en kan leve med både Facebook og Google+, at de på et vis kan utfylle hverandre, på samme måte som Twitter og Facebook gjør i dag. Hittil er jeg usikker på om det både er hensikten til Google og om det er noe som ville fungert i praksis.

    Tiden vil vise, dette blir spennede! Facebook trenger en direkte konkurrent som kan presse frem nye funksjoner og tanker fra den kanten.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kim Arne - 8. juli, 2011 at 23:47
  3. Inntil videre velger jeg begge to, da har jeg både i pose og sekk :-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Nettgründer - 8. juli, 2011 at 23:47
  4. Google+ er rett og slett _mye_ bedre enn facebook. Har vært medlem siden torsdag forrige uke og da var det ikke så mange å snakke med.. :) Men nå begynner det virkelig å komme inn mange folk!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lasse - 9. juli, 2011 at 01:12
  5. Google+ ofc

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kris - 9. juli, 2011 at 04:22
  6. Data er Google sitt viktigste produkt. Genial måte å tette de hullene som ga Facebook et fortrinn. Blir spennende å se hvilke muligheter dette gir målrettet markedsføring et år fra i dag.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    kenneth - 9. juli, 2011 at 08:30
  7. Facebook trenger alvorlig konkurranse, og jeg tror Google kommer til å være kjappere og enklere på det aller meste, og i tillegg har de allerede en bra samling funksjoner og tjenester de kan integrere i Google+.

    Begge kommer nok til å eksistere side ved side en god stund, men jeg for min del kommer til å droppe facebook ved første mulighet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Pappaeksperimentet - 9. juli, 2011 at 10:58
  8. Jeg holder en knapp på G+. Det er nytt og spennende og store, snille Google står bak. De er jo snille, i motsetning til denne fyren, Zuckerberg? Eller hva?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Paal Leveraas - 12. juli, 2011 at 19:23
  9. Ha, ha. Det er nesten så jeg savner en Google+ knapp for å anbefale kommentaren din, Paal ;-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 12. juli, 2011 at 19:51
  10. Har allerede forlatt Facebook til fordel for Google. At det tar inn metodikken til Twitter uten begrensningene synes jeg gjør det langt mer interesant. Min opplevelse av Facebook var at det kom en endeløs strøm av meningsløsheter sammen med en strøm av søppel fra Facebook apps

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Pål Basso - 30. juli, 2011 at 13:04
  11. Har skrevet denne på G+ :
    Fakta eller provokasjon

    Prøver å sammenligner sosialemedier med TV. Hva tilsvarer hva i disse to mediumene.

    Facebook: TV2 – Senkveld : Enormt stort, Så og si alle ser på det. Lav terskel. Alle har det hyggelig og alle lever et tilsynelatende perfekt liv.
    Typisk innlegg: ” Har vaska klærne til gubben så er det fest og jeg skal ut, Jipeeeeyyyy”
    Først ut med: Hvem er sammen med hvem, hva gjør jeg nå og hva skal jeg gjøre, og hvordan har jeg det.

    Twitter: NRK3 – Trygdekontoret: Smarting medium som er passelig stort. Medium terskel, men krever mye om en skal lykkes. Høy kulhetsfaktor. De kuleste er visstnok på Twitter.
    Typisk innlegg: “Trodde Muttern hadde skjult en voldsom interesse for fotball da jeg hørte henne heie og skjelle på TVn. Viste seg å være Downton Abbey”
    Først ut med: Store og mindre viktige hendelser i nuet.

    Google+: Discovery Channel – Mythbusters: Voksende samfunn med medium terskel. For de som ønsker å lære noe nytt som ikke omhandler hva naboen gjør med hvem eller hva, men heller pirrer egen nysgjerrighet uten å være personlig.
    Typisk innlegg: “I går fortalte jeg dere om den nye Ipad3, nå ser det ut til at Samsung svarer med Tab 3″
    Først ut med: Hva blir det neste? Hva tror vi skjer? Teknologi, video og foto.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lasse - 13. desember, 2011 at 21:57

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00