Linkedin kopierer Facebook-overtramp

Disse nye brukerinnstillingene må du sjekke.

Vi har opplevd det før: Plutselig har det sosiale nettverket du er medlem av endret brukerinnstillingene dine og du deler automatisk alt med hele verden.

Det til tross for at du aldri sa deg villig til noe sånt da du ble medlem av nettverket.

Facebook har utsatt brukerne sine for varianter av dette gjentatte ganger, nå følger dessverre verdens største jobbnettverk, Linkedin, hakk i hæl.

Jeff Weinder, Linkedins toppsjef, feiret at selskapet gikk på børs 19 mai 2011. AP Photo/Mark Lennihan

Jeff Weinder, Linkedins toppsjef, feiret at selskapet gikk på børs 19 mai 2011. AP Photo/Mark Lennihan

Om du ikke har sjekket brukerinnstillingene dine her på en stund er det absolutt på tide å gjøre det nå. Hvis ikke lar du blant annet automatisk Linkedin bruke navnet og bildene dine i sosial annonsering – og gir selskapets samarbeidspartnere tilgang til alle dine data.

Da jeg logget inn på Linkedin fra en annen e-post konto enn den jeg vanligvis bruker søndag ble jeg møtt av nytt design – og spørsmål om jeg ville gi Linkedin tilgang til e-postkontoen min.

Det svarte jeg nei på. Allikevel ble jeg i neste steg spurt om jeg ville legge til alle mine navngitte kontakter fra samme e-post adresse som Linkedin-kontakter.

Nei, takk Linkedin. Det er ikke hjelpsomt, det er et overtramp fra et nettverk jeg trodde hadde mer respekt for brukerne sine enn f. eks Facebook.

Dette er virkelig «et Facebook Deja Vu», som Steve Woodruff skriver i denne nyttige bloggposten.

Her går han gjennom hvilke av kontoinnstillingene dine på Linkedin du bør sjekke nøye.

Nå er du blant annet automatisk med på det Linkedin kaller sosial annonsering, og må selv melde deg ut. Slik gjør du det:

1. Klikk på navnet ditt på LinkedIn hjemmesiden din (øverst i høyre hjørne). Velg «Settings» i menyen som kommer opp

2. Fra «Settings»-siden, velg «Account»

LinkedinScreenshot3

Ved siden av Account ser du en spalte som blant annet gir deg muligheten til å velge «Manage social Advertising». Der får du mligheten til å fjerne krysset som gir Linkedin rett til å benytte bildet og navnet ditt i sosial annonsering.

Det Linkedin gjør med det de kaller sosial annonsering er «å følge brukervanene dine for å avgjøre hvilke produkter og tjenester du er interessert i», forklarer IT-sikkerhets bloggen Naked Security.

«Deretter bruker selskapet navnet og bildet ditt i det som i realiteten er anbefaling for de produktene og tjenestene når de annonserer til andre brukere»

Sjekk også hva du deler med hvem under Email preferances, og  Groups, Companies & Applications.

Linkedins nye brukerbetingelsene er ikke så forskjellige fra de mange andre sosiale medier benytter seg av, men jeg skjønner ikke va som gjør at de synes det er greit å endre innstillingene automatisk på den måten.

Jeg trodde Linkedin var et av de bedre internettselskapene når det gjaldt å respektere brukerne sine, nå er jeg ikke så sikker lenger.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

12 kommentarer

  1. Så hvorfor ikke bare la være å bruke nettsteder som LinkedIn og Facebook? Da slipper man unna hele problemstillingen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Roger - 11. august, 2011 at 10:02
  2. Enig med deg,skuffende at LinkedIn tar seg slike friheter. Trodde faktisk de var mer seriøse enn som så….
    Takk for tips om “Settings” :) !!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Annvenne - 11. august, 2011 at 10:44
  3. @Roger: Simen liker dette.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Simen - 11. august, 2011 at 10:54
  4. @roger

    Til forskjell fra Facebook, brukes Linkedin som et seriøst verktøy for nettverk og rekruttering i flere bransjer, spesielt innen IT sektoren. Derfor er den sammenligningen din feil, facebook og linkedin er _totalt_ forskjellige i både bruk, og type verktøy. Så for å svare på spørsmålet ditt, du slipper langt fra hele problemstillingen, du skaper bare et nytt problem. Linkedin er uvurderlig i visse bransjer og dermed slipper du ikke nødvendigvis unna det så enkelt som du fremlegger det… -med mindre du jobber med en bransje som ikke er utbredt innenfor linkedin, eller om du ikke sikter høyt karrieremessig.

    Håper det ga mening

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tiddy - 11. august, 2011 at 11:39
  5. Jeg er klar over at Facebook og Linkedin er to veldig forskjellige nettverk. Men det gjør det ikke mer OK at Linkedin endrer brukerinnstillingene mine til å dele mer enn jeg var inneforstått med da jeg ble medlem, enn at Facebook gjør det.

    På en måte er det faktisk verre at Linkedin bruker mitt profesjonelle omdømme (navn/bilde) til markedsføring som jeg ikke er inneforstått med enn at Facebook gjør det.

    På Linkedin har jeg mye mer investert i mitt profesjonelle omdømme, og flere viktige jobbkontakter, enn på Facebook som er mer personlig.

    Når det er sagt synes jeg ikke det i noe tilfelle er ok at viktige betingelser endres underveis, uansett hvilket selskap som gjør det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 11. august, 2011 at 11:49
  6. Det innlegget mitt var rettet til Roger sin kommentar, jeg er helt enig i det du sier Kristine :)

    Dette begynner å bli et utbredt problem, det er så mange tjenester på nettet som holder på slikt. Det er vanvittig tungt, da vi må være på tåhev 24/7 for å forsikre oss om at data ikke forsvinner ut i hele verden.

    Spørsmålet er hvorfor de gjør et slikt trekk som dette. Mail er hvertfall sendt, spent på hva de svarer.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tiddy - 11. august, 2011 at 12:12
  7. TAKK for tipset!

    De bør jo sende ut bruker-meldinger vedr. endringer, FØR endringer trer i kraft.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sol - 11. august, 2011 at 13:03
  8. TAKK for tips og innsyn!

    De bør jo sende ut bruker-info om endringer, FØR endringer trer i kraft! Alternativt opplyse om endringer på førstesiden.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sol - 11. august, 2011 at 13:04
  9. Tiddy: Beklager. Jeg må ha hatt litt for mange faner oppe da jeg skrev det siden jeg ikke fikk med meg at det var adressert til Roger. Spennende om du får svar.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 11. august, 2011 at 13:06
  10. Er det noen som vet om disse problemene også gjelder GooglePlus?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    JumbaHoppsannSei - 11. august, 2011 at 13:39
  11. Enig med forfatter her og valgte å fjerne min Facebook konto for lenge siden. Det er en grunn for at vi vokser fra venner og bekjente og det ble rett og slett for mye mas å holde vedlike. Linkedin hvar valgt å beholde men lurer nå på om jeg kanskje skal droppe det også. Over årene har amerikansk eide selskap mer enn en gang vist hvordan de enklet lanserer tjenester som blir utrolig godt integrert i hverdagen til folk. Så klemmer de til å selger på demografiske data og kjør stunter som Linkedin nå tilsynelatende hiver seg på. Ja, jeg er en av de som overhodet IKKE bruker noe av Google sine produkt så nær som søkemotor og Android på telefonen :-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Trond - 11. august, 2011 at 13:47
  12. Takk for tipset.

    Dette var veldig nyttig, da jeg ikke er så ofte innom linkedin.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tom - 11. august, 2011 at 15:14

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00