Facebooks ideologi under press

De nye Facebook-endringene utfordrer grensene for hvor mye vi egentlig vil vite om vennene våre.

Enkelte har kalt det slutten på privatliv på nett (igjen), eller bekreftelsen på at vi lever i Facebooks tidsalder – en tidsalder hvor Facebook ser absolutt alt du gjør på internett.

FACEBOOK/

Fra raseri til likegyldighet, reaksjonene på omleggingen det populære sosiale nettverk annonserte i slutten av sist uke er mange.

Men noen av de mest påfallende, og hyppige, reaksjonene gir en indikasjon på at Facebook kanskje har feilberegnet brukerne sine denne gangen.

«Jeg begynner å innse at jeg kjenner mange med fryktelig musikksmak,» skrev en Facebook-venninne i helgen.

Deretter spurte hun hvordan hun kan sikre seg mot at hun ikke spammer Facebook-strømmen til andre på samme måte hver gang hun bruker streamingtjenesten Spotify (oppskriften på det finner du her).

Fjerner du dette krysset blir du kvitt de automatiske Spotify-oppdateringene på Facebook-profilen din

Fjerner du dette krysset blir du kvitt de automatiske Spotify-oppdateringene på Facebook-profilen din

Inflasjon i uvesentlige oppdateringer fra perifere bekjente som har dukket opp i den nye «Hva skjer?»-boksen til høyre for de vanlige nyhetsoppdateringene er en annen klage som går igjen.

Her vises ofte alt fra hvilke Spotify-låter Facebook-venner hører på til hva de kommenterer på profilene til venner dere ikke en gang har til felles.

Alt som et resultat av Facebooks nyvinninger lanserte med brask om bram på utviklerkonferansen f8  torsdag kveld.

Nyvinninger som alle er i tråd med «Zuckerbergs lov» om at «informasjonen du deler på nett vil dobles hvert år».

Sentralt blant disse nyvinningen var «les, lytt og se» applikasjoner som automatisk poster statusrapporter til Facebook når du bruker dem – om du tillater det.

Spotify-appen lar deg automatisk dele alt du hører på via streamingtjenesten på Facebook. Netflix-appen lar deg gjøre det samme med filmer du ser på (så lagt bare tilgjengelig i USA) og diverse nyhetsapper, som The Washington Post Social, gjør det samme hver gang du leser en av deres artikler.

Ideen bak er at folk ikke deler ting så ofte som de kunne på grunn av at det er friksjon involvert – man må anstrenge seg litt – for å klikke på de forskjellige «del» eller «anbefal» boksene.

Derfor introduserer Facebook såkalt «friksjonsløs deling», eller i klartekst:

En hel rekke nye muligheter som automatisk lar deg dele mest mulig til Facebooks såkalte åpne graf.

Men vil vi virkelige vite alt dette om vennene våre, eller, vel så ofte, om de perifere bekjente vi har lagt til som venner på Facebook?

For resultatet, som mange noterte seg i helgen, kan være direkte overveldende.

Vil vi virkelig høre det hver gang en av vennene våre lytter på en sang eller kommenterer på en eller annen Facebook-profil? Er det ikke bedre om vi bare ser det Facebook-vennene våre aktivt deler med oss fordi de synes det er verdt å anbefale?

En skyggeside av alt dette er dessuten det stadig tilbakevendende personvernsspørsmålet.

Bloggepioneren Dave Winer skriver at disse endringene skremmer selv ham.

Til tross for at han alltid har antatt at alt han poster til Facebook er offentlig skremmer de ham fordi endringene lar apper poste ting til Facebook-profilen din uten at du aktivt gjør noe for det.

Dermed kan du komme til å poste noe, som en artikkel du leser eller nyheten om ditt besøk til en tvilsom nettside, ved et uhell.

Rådet for å unngå et slik uhell er å logge deg ut av Facebook.

Men selv ikke det er nok, skriver entreprenøren og hackeren Nic Cubrilovic som har gjort tester som tilsier at Facebook kan følge de elektroniske sporene dine selv når du er logget ut.

Med andre ord:

Nok en personvernstrussel fra Facebook.

Men etter alle slike trusler som Facebook har presentert for brukerne sine i årene det har vært åpent for allmennheten, trusler vi tilsynelatende fint har lært oss å leve med:

Bryr vi oss egentlig?

For min egen del går jeg alltid gjennom personvernsinnstillingene på nytt etter slike Facebook-endringer. Altfor ofte innebærer det å endre disse innstillingene tilbake til mine opprinnelige, mer konservative innstillinger.

Men jeg må innrømme at dette begynner å bli rutine.

Jeg lar meg ikke sjokkere lenger. Jeg er redd jeg har vent meg til at det er en del av prisen så lenge jeg vil bruke nettstedet.

All den tid Facebook setter meg i stand til å holde kontakt folk jeg ikke kan holde kontakt med på en like god måte andre steder, all den tid nettestedet gir meg merverdi, er jeg redd jeg har resignert.

Tross alt er dette prisen de fleste tilsynelatende gratis nettjenester krever.

Det er nyttig å huske på følgende visdomsord:

Når du ikke betaler for en tjeneste er det ikke du som er kunden. Du er produktet som blir solgt.

FacebookExplained420Correct

Her har tjenester som Google og Facebook grunnleggende sett mye av den samme forretningsmodellen:

Trekk folk inn på nettstedet, sørg for at de holder seg på din plattform og tjen så mye penger som mulig på å selge deres data, de elektroniske sporene de etterlater seg, til annonsører.

Det er vanskelig å tro det er tilfeldig at Facebook lanserer alle disse nye funksjonenene, som alle er myntet på at vi aldri skal måtte forlate Facebook, i samme uke som Google åpnet opp sitt sosiale nettverk, Google+, for folk flest.

Ved nærmere ettersyn fremstår også Google+ som designet for at brukerne aldri skal måtte forlate Google-universet. Bare ta en titt på denne skjermdumpen (Googles Eric Schmidt snakker mer om planene for Google+  som en identitetstjeneste her):

Google-profilen din følger deg over alt med mindre du logger ut

Så kan vi krangle om hvem vi stoler mest på og hvem som gjør det enklest å holde orden på hvor mye man deler med hvem.

Selv om Facebook nylig har innført endringer som gjør det enklere å dele inn venner i lister, en funksjonalitet som minner mye om måten Google+ lar deg dele inn venner i kretser eller sirkler, er personvernsinnstillingene på Facebook fortsatt unødvendig komplekse og omskiftelige.

Før du vet ordet av det har Facebook lansert ny funksjonalitet hvor de har sett seg tjent med å endre personvernsinnstillingene dine i retning av at du deler mer enn du gjorde opprinnelig.

Så mens vi først snakker alle Facebooks endringer er det absolutt verdt å ta en titt på denne oversikten fra teknologibloggen Naked Security

Denne oversikten viser deg hva du kan gjøre for å sikre deg mot å dele mer enn du ønsker på Facebook etter innføringen av de nyeste endringene her.

Samtidig er Google+ med sine rundt 43 millioner brukere fortsatt som en lilleputt å regne mot Facebooks mer enn 800 millioner aktive brukere. Det er fortsatt på Facebook folk flest er, noe som tvinger frem spørsmålet om hva bestemor vil synes om Facebooks nye generalomlegging?

Hun er like irritert som mange andre Facebook-brukere om denne Twitter-oppdateringen er representativ:

TwitterOldFacebookChange

Men hvor lenge vil det vare?

Vil vi svelge alle Facebooks kameler denne gangen også?

Eller står Facebook-ideologien om at vi til enhver tid ønsker å dele mer om oss selv enn vi allerede gjør for fall?

Hva tror du?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

8 kommentarer

  1. Jeg deaktiverte kontoen min, det var mitt svar til det nye FB

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    GB - 26. september, 2011 at 18:09
  2. Problemet er vel at folk holder seg til nettsiden til enten noe bedre dukker opp eller at den blir lagt ned.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anders - 26. september, 2011 at 18:21
  3. Diaspora segler opp som eit mogleg alternativ. Der er det _du_ som er sjefen. Ein kan knyta seg til ved å vitja nettstaden diasp.org (mellom andre). Verkar vera spennande med personvern som ein del av grunnverdiane deira.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Yngve Spjeld Landro - 26. september, 2011 at 20:41
  4. Yngve: Har du testet Diaspora? Jeg får bare meldinger om at de setter pris på min interesse (den ble meldt inn for leeenge siden) og kommer tilbake med invitasjon så snart det lar seg gjøre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 26. september, 2011 at 20:47
  5. Via diasp.org-nettstaden har eg etablert ein brukar. Det er sikkert plass til deg òg der :-) NB: framleis i alfa-utgåve.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Yngve Spjeld Landro - 26. september, 2011 at 20:56
  6. Anbefaller folk å sjekke ut browser plugins som blokkerer Facebook-tracking.

    Ex: https://chrome.google.com/webstore/detail/ejpepffjfmamnambagiibghpglaidiec

    https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/facebook-blocker/

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Chris - 27. september, 2011 at 01:23
  7. [...] Facebooks ideologi under press | Digital [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  8. [...] Løwe skriver i innlegget “Facebooks ideologi under press” at “Jeg lar meg ikke sjokkere lenger. Jeg er redd jeg har vent meg til at det er en del av [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00