- Vi etteraper ikke Facebook

Google benekter at de lager mini-Facebook, men lanserer ny Facebook-lignende funksjon.

- Google lager sin egen mini-versjon av Facebook, hevdet Facebook-sjef Mark Zuckerberg, med referanse til Googles sosiale nettverk Google+, i et langt TV-intervju i natt.

11988772

Det benektet Googles produktsjef Bradley Horowitz på det sterkeste til Bloomberg, og sa at søkemotorgiganten var «henrykt over å bli undervurdert» av sin konkurrent.

Ironisk nok falt den uttalelsen samtidig som Google lanserer egne sider på Google+ for merkevarer, enten det er bedrifter eller personer – en funksjon som er nesten identisk med Facebook-sider.

Den nye funksjonen lar deg opprette en side for f. eks selskapet, produktet eller organisasjonen din for mye av det samme formålet som på Facebook, nemlig markedsføring og kundekommunikasjon.

Les mer om hvordan du gjør det her (på engelsk), og mer om  Google+ her.

Eksempelvis  var produsenten av den nye filmen om The Muppets en av de første som opprettet en siden på Google+, noe de fra før av også har på Facebook.

GooglePlusMuppets

Da Google+ ble lansert i begynnelsen av juni tillot de ikke slike sider for merkevarer, og fjernet forsøk å opprette sider for merkevarer.

Nå rulles nettverkets side-funksjon gradvis ut, noe som vil si at ikke alle som prøver å opprette en side vil kunne gjøre det med umiddelbart. Noen vil få beskjed om å prøve igjen litt senere.

Så hvordan er Google+ sider forskjellige fra Facebook-sider?

For det første er det fortsatt på Facebook folk flest er.

Google+ rundet kanskje 50 millioner brukere for en stund tilbake, men diskusjonene her er smale, nisjepreget og teknologientusiastene dominerer fortsatt – litt på samme måte som de gjorde det i Twitters tidlige dager.

Etter at Google+ ble åpnet opp for alle er det også blitt mye spam her.

Google+ innlogging. Bilde: AFP PHOTO/Nicholas KAMM

Google+ innlogging. Bilde: AFP PHOTO/Nicholas KAMM

Men der Google+ kan ha et fortrinn, og der Googles planer sannsynligvis avviker fra Facebooks, er i forhold til antall tjenester nettverket binder sammen.

Alle Google produkter – fra Gmail, til Google Docs, You Tube og Google Maps – vil på sikt innlemmes i Google+

Det kan gi bedrifter og organisasjoner, eller f. eks utdanningsinstitusjoner, en mye større verktøykasse for å samhandle på en enkel og effektiv måte med kunder, støttespillere eller studenter via en Google+ side.

På sikt vil Google også la deg navigere fra direkte fra vanlig Google-søk til en Google+ side ved å sette + foran merkevarnen du søker etter, f.eks +pepsi  (mer om det her).

Google ønsker, som jeg tidligere har skrevet om, at Google+ skal bli operativsystemet som organiserer alt du gjør på nett, på samme måte som  operativsystemet på datamaskinen din er rammeverket alle andre programmer kjører på.

Der kan Google lett få nye problemer med konkurransemyndighetene, for det vil gi Google en enda mer dominerende posisjon en selskapet har i dag på nett.

Nå er det fortsatt en lang vei frem dit. Enn så lenge har Google+ langt igjen for å bli et massefenomen på samme skala som Facebook, og mye kan skje underveis.

Men at det er en ambisiøs visjon kan ingen benekte.

Spørsmålet er hvem som har de beste forutsetningene for å klare å bli din inngangsportal til internett – noe Google, Facebook og Apple alle drømmer om – eller om det vil bli med drømmene og internett vil bli mer, og ikke mindre, fragmentert på sikt.

Hva tror du?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

3 kommentarer

  1. Det går fint an å ha Aksjer i flere selskaper om du lever i 2011. Det kalles en velldiversifert Portefølje.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Grønning - 8. november, 2011 at 17:44
  2. For all del. Så fremt man tror at alle tre vil være en god investering.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 9. november, 2011 at 11:28
  3. Etter å ha humret litt over at noen på vgb sutrer over spam på Google+, hihihi, litt seriøsitet.

    HAR egentlig Facebook noen verdi som kommunikasjonskanal mellom bedrifter og deres kunder, eller er det en myte kommunikasjonsrådgivere nekter å avlive fordi de selv er så fasinert av de teoretiske mulighetene som ligger i et system som Facebook?

    Blir det ikke litt som reklame på nett, DU hopper over det, og jeg hopper over det, og vi overser bannere og når vi klikker på dem er det i 90% av tilfellene rene uhell, hva får oss til å tro at andre mennesker er dummere enn oss?

    Når bedrifter blir aktive på Facebook og “kommuniserer” aktivt der, vil vi som brukere og “venner” av bedriftene på Facebook rett og slett filtrere dem bort! Litt sånn som med han eller henne du ble kjent med på en fest for et halvt år siden og som oppdaterer statusen sin 12 ganger daglig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    adolph - 11. november, 2011 at 19:59

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00