Spotifys genistrek

Nye apps som LastFM gjør Spotify mer attraktiv for musikkelskere.

Husker du LastFM? Musikktjenesten som var skikkelig i skuddet lenge før streamingtjenester som svenske Spotify så dagens lys?

For meg var det en personlig musikkrevolusjon da jeg oppdaget tjenesten rundt 2003:

Det var rett og slett den beste måte å dele spillelister med gamle og nye venner på nett, og ikke minst var det en fantastisk måte å oppdage ny musikk på.

Utfyller Spotify

Det siste er noe Spotify har manglet.

Riktignok har man kunnet utforske venners Spotify-spillelister. Dessuten, etter Spotify ble integrert i Facebook ser man hva ofte hva slags låter venner hører på enten man vil eller ikke.

Men LastFMs anbefalingssystem som automatisk gir deg nye anbefalinger basert på hva slags musikk du hører på er en suveren måte å oppdage nye musikk på. Last.fm husker hva slags musikk du liker, organiserer smaken din og tipser deg om nye artister.

LastFM

Kombinasjonen av det anbefalingssystemet og engasjerte nettsamfunn av musikkelskere gjorde LastFM til en av de mest spennende musikktjenestene på nett en gang i tiden.

Men tjenesten mistet veldig mange av fansene sine da de innførte brukerbetaling i 2009. Designendringer har også påvirket populariteten dens før den kom i et nytt, og mye bedre design med mer funksjonalitet nylig.

Din skreddersydde radiokanal

Men en LastFM-app i Spotify som benytter LastFMs anbefalingssystem vil være et stort pluss for begge tjenester. Det vil potensielt også gi Spotify en god radiofunksjon:

Den svenske tjenestens radiofunksjon har et ganske begredelig utvalg, mens LastFMs radio, som lar deg skreddersy din egen radiokanal bygget rundt det du har i musikkbiblioteket ditt, er i en klasse for seg.

Det er selvsagt bare et av tilleggsprogrammene som ble annonsert da Spotify i går avdekket sin nye app-plattform som lar utviklere bygge applikasjoner på toppen av den svenske tjenestens musikkbibliotek.

SpotifyAppPlattform

Andre lovende apps for musikkelskere er de fra medier som Rolling Stone og The Guardian som skal gi deg  spillelister fra kjendiser og musikkanmeldelser hvor du selv kan lytte til det anmeldte albumet samtidig.

Eller apps som gir deg oversikt over når favorittbandet ditt har konserter i nærheten og muligheten til å kjøpe billetter.

Slike apps vil gi betydelig økt nytteverdi for brukerne, gjøre at Spotify-brukere vil bruke mye mer tid på Spotify og skape mer lojale betalende abonnenter.

Skuffet over Spotify-lanseringen

De nye appene er HTML5-baserte apper som vil kjøre i Spotifys desktop klient.

For de som håpet på en nettbasert versjon av Spotify ble ryktene om en slik i forkant av gårsdagens lansering ikke bekreftet. Det ble heller ikke ryktene om videobasert innhold og lang rekke andre spekulasjoner av hva vi kunne vente oss.

Janko Roettgers, som skriver for den amerikanske teknologibloggen Gigaom, er skuffet. Han mener Spotifys nye app-plattform er lite å rope hurra for.

Hevder Spotify vil spille Facebook

«Det er ikke en åpen plattform. Utviklere er nødt til å få appene deres godkjent av Spotify… Det er ingen klare fordeler for utviklere ved dette… Spotify ønsker å spille Facebook og ha utviklere som lanserer ting inne i deres økosystem – men de gir ikke utviklerne noe insentiv til å gjør det,» skriver han.

Han konkluderer med at dette er rent maktspill: Slik han toker det ønsker Spotify bare å bli en ny stor plattform som kan diktere betingelser for appsutviklere.

Det har han for så vidt et poeng i.

Men et slikt lukket univers står i skarp kontrast til Spotify-sjef Daniel Eks programerklæring om at Spotify «vil at musikk skal være som vann: Tilgjengelig over alt.»

SpotifyDanielEk420

Det utsagnet gir grunn til å tro at vi vil se en mer distribuert strategi hvor Spotify også blir tilgjengelig på en lang rekke nye plattformer, som vi  har sett med Facebook-integrasjonen.

Som forbruker synes jeg uansett at den varslede app-plattformen er godt nytt. Den gir nye dimensjoner og mye mer nytteverdi til tjenesten (Du kan laste ned en testversjon av Spotify med apps her)

Og det trenger den virkelig.

For det er ingenting som tyder på at musikkrigen på nett vil bli mindre intens med det første.

I denne krigen slåss det lille svenske oppstartsselskapet Spotify med nettgiganter som Apple, Google og Amazon , og til syvende og sist er det selskapet som klarer å gi forbrukerne mest nytteverdi som vil vinne.

Les også:

Walter Mossberg anmeldelse av Apples iTunes Match (på engelsk) som gir Apple et stort fortrinn over nettbaserte lagringstjenester for musikk og annet innhold fra Amazon og Google.

Hva synes du?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

2 kommentarer

  1. Ikke et ord om det norske bidraget, Soundrop?

    Utrolig imponerende app fra vinnerne av Startup Weekend tidligere i år! :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Leser - 1. desember, 2011 at 13:54
  2. Nei, det er bare fordi jeg ikke hadde fått tid til å teste Soundrop før jeg skrev dette. Men appen ser spennende ut og jeg gleder meg til å teste den.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine Løwe - 1. desember, 2011 at 14:11

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00